Az agy Michelisz Norbert csapatában – interjú Bári Dáviddal, a M1RA társvezetőjével

Egy egyetemi mérnökcsapat tagjából néhány év alatt lett a magyar túraautózás egyik legtöbbre tartott szakembere. A Michelisz versenymérnökeként dolgozó bátyját követve 2017-ben élete eddigi legnagyobb vállalkozásába fogott: saját csapatott alapított a WTCC magyar sztárjával.

Mesélnél elöljáróban karriered korábbi állomásairól?

Bátyámmal, Gergővel rengeteget vezettünk gyerekkorunkban apukánk autósiskolájában. Még a pedálokat sem értük el, de már Y-fordulóztunk apa öléből; amikor pedig megunta, akkor dobozokat raktunk a hátunk mögé, mert máshogy nem értük el a pedálokat. Szerencsések voltunk, mert saját rutinpályája volt az iskolának, és sok-sok demonstrációs eszköz állt rendelkezésre; szétszerelt váltók, motorok. Egész délelőttöket el tudtunk tölteni egy-egy váltómodellel, vagy akár a tükörből szlalomozással. Így viszonylag hamar eldőlt, hogy autókkal szeretnénk foglalkozni.

bari-gergo-bari-david
Bári Gergő és Bári Dávid figyelik az oscherslebeni hétvége eseményeit (Fotó: M1RA Facebook)

Ehhez jött a másik szerelem, a csapatsportok, konkrétabban a kosárlabda. Középiskola végéig versenyszerűen kosaraztam, de az egyetemre készülve ezt háttérbe kellett szorítanom. Gergő ekkor már a doktoriját csinálta a BME-n, és 2008-ban egyik alapítója lett az első magyar Formula Student-csapatnak. Az egyetemen csak korlátozott lehetőségek voltak hasznos gyakorlati tudásra szert tenni, így ez egy nagyon értékes kezdeményezés volt tőlük. Én elsőéves egyetemistaként keveset tudtam ebben segíteni, de minden munkában részt vállaltam, amiben csak lehetett. Folyamatosan figyeltem, hol tudok hasznos tagja lenni a társaságnak. Később én vettem át és három évig vezettem a projektet, amelyben találkozott a csapatsport és az autók szeretete. Nagyon élveztem, hiszen különleges tudású és rendkívül motivált emberekkel lehetett együtt dolgozni, ráadásul autókat építettünk, utaztunk és versenyeztünk velük. 2012-ben már én segítettem mérnökként Wéber Gábornak a túraautó-világbajnokságon, igaz, még eléggé tapasztalatlanul, aztán egy évet dolgoztam Spanyolországban ösztöndíjjal. 2014-ben újfent összekerültünk Gabival a B3 Racingnél a SEAT  León Eurocupban, majd folytattam a munkát a csapatnál, de emellett még az ETCC-ben is ott voltam Dusan Borkoviccsal, akivel Európa-bajnokok lettünk. Tavaly pedig a TCR-ben indultunk a B3-mal, és már a technikai vezetői szerep hárult rám.

Így jött el a legújabb kihívás, a M1RA. Mi a konkrét pozíciód a csapatnál?

Társtulajdonos és csapatvezető.

Hogyan jutottatok el a csapatalapításig?

Mindig is rajongója voltam a tehetséges embereknek. A Formula Student-projekt óta egyfajta életcél, hogy olyan emberekkel dolgozhassak együtt, akikben valami több van, ráadásul ezt a pluszt szeretnék is megmutatni másoknak. Számomra Michelisz Norbi és a bátyám is ilyen figurája a magyar autósportnak, így az sosem volt kérdés, hogy szeretném olyan helyzetbe hozni magam, hogy egyszer velük lehessek egy csapatban. Most álltak össze legjobban a hozzávalók, legyen szó emberekről, lehetőségekről, a JAS Motorsporttal és magával a sorozattal való együttműködésről. Amikor nyilvánvalóvá vált, hogy a B3 Racing nem indul idén a TCR-ben, én nagyon szerettem volna folytatni.

michelisz-norbert-tassi-attila-bari-david-m1ra
A M1RA sikerkovácsai: Michelisz Norbert, Tassi Attila és Bári Dávid (Fotó: M1RA Facebook)

A költséghatékonyság mellett melyek voltak a fő érvek a TCR mellett?

A legfőbb érv, hogy remek technikai szabályzattal rendelkezik, aminek nyilvánvaló eredménye, hogy a TCR nemzetközi széria mellett regionális bajnokságokat is megtöltenek az autók. Sőt, nemrég jelentették be a legújabb, egyesült királyságbeli TCR-sorozat létrejöttét. Mindez nem valósulhatna meg a gyártók fokozott érdeklődése nélkül, évről évre új márkák csatlakoznak, egyre kiélezettebb és érdekesebb lesz a verseny.

Mennyire állítható ez párhuzamba a túraautó-vb-vel? A sorozat főnöke korábban azt mondta, hogy a TCR és a WTCC remekül kiegészítik egymást.

Szerintem ez helytálló, hiszen a Túraautó-vb magasabb szintet képvisel a gyári jelenlét, már csak az autók technikai színvonala miatt is. A verseny talán erősebb a TCR-ben, de én a toppilótákat jobbnak tartom a WTCC-ben, akik között természetesen ott van Norbi is. Mégiscsak az a világbajnokság.

A TCR International Series állása 14 futam után

Pilóták:

1. Jean-Karl Vernay (Leopard Racing Team Volkswagen) – 153 pont
2. Tassi Attila (M1RA Honda) – 151 pont
3. Roberto Colciago (M1RA Honda) – 145 pont

Csapatok:

1. M1RA Honda – 308 pont
2. Lukoil Craft Bamboo Racing Seat – 271 pont
3. Comtoyou Racing Audi – 212 pont

Eljöhet az idő, amikor a gyártók komolyabban veszik a TCR-t?

Úgy érzem, hogy fontos lesz számukra, hogy a legnézettebb TCR-sorozatban, vagy ott, ahol a legnépszerűbb pilóták versenyeznek, ők is erősen képviseljék magukat. Ez hamarabb el fog jönni, mint gondolnánk.

A TCR első embere, Marcello Lotti hogyan fogadta a M1RA-t?

Abszolút örömmel és lelkesedéssel, hiszen már ismert engem, a munkámat és régire nyúlik vissza a kapcsolata Norbival is; az első WTCC-versenyt a Hungaroringen még az ő irányításával rendezték. A testvéremet is ismerte még a WTCC-ből, így a csomag, amit felvázoltunk neki, hamar elnyerte a tetszését.

michelisz-norbert-tassi-attila-bari-david-m1ra-2
Hungaroringi örömmámor Tassi Attila győzelme után (Fotó: M1RA Facebook)

Milyen visszajelzéseket kaptatok?

Őszintén megmondom, olyan gyorsan történtek az események mostanáig, hogy nem is volt időnk azon elmélkedni, ki hogyan áll hozzánk. Azért azt látom, hogy foglalkoznak velünk, követnek és szeretnek minket, ami részben természetesen Norbi miatt is van. Igyekszünk olyan munkát végezni, olyan értékeket képviselni és közvetíteni, hogy erre a rendkívüli szeretetre hosszútávon is rászolgáljunk.

Milyen nehézségekkel találkoztatok a csapat megalapítása óta?

Azon gondolkozom, hogy mi nem volt nehézség! Amint mondtam, nagyon gyorsan elrepült az elmúlt fél év: a hét mind a hét napján folyamatosan dolgozunk, hogy versenyről versenyre összerakjuk a csapatot. Néha az az érzésünk, hogy folyamatosan magunk mögött járunk egy lépéssel, hogy lehetne a dolgokat jobban, gyorsabban, hatékonyabban csinálni. Hétről-hétre fejlődünk, és szerencsére mindig jön valami, amiben szerintem jobbak vagyunk a közvetlen riválisainknál. A következő hétvégén azonban szeretnénk még jobbak, még szervezettebbek és még hatékonyabbak lenni.

A csapat jelenlegi teljesítménye mennyire van összhangban a szezon előtti tervekkel?

Érdekes a kérdés, mert mondhatnám, hogy ezeket a nagyszerű eredményeket álmunkban sem reméltük volna, viszont ha nem lettek volna határozott céljaink, és nem hittünk volna abban, hogy mi jöhet ki ebből a társaságból, akkor bele sem vágunk. Csak azért nem kezdtünk volna neki, hogy pusztán ott legyünk a mezőnyben. Úgy álltunk oda az elejétől kezdve, hogy győzni akarunk. Ezt másképp szerintem nem érdemes csinálni.

bari-david-m1ra-3
Fotó: M1RA Facebook

A te tapasztalatod és Norbert sikeréhsége éppen a legjobbkor találkozott?

Van benne valami, de itt nem csak kettőnkről van szó. Az volt az egyik legnagyobb motivációm, hogy hozzuk össze azt a csapatot, amely az ő, a Gergő és az én ismeretségeimből áll össze, legyen szó volt Formula Student-tagokról, vagy más tapasztalt szakemberekről. Ez nem csak kettőnkön vagy hármunkon múlt, ami itt létrejött. Sőt, ha csak olyan magasra tettük volna a lécet, amit egy Michelisz és egy Bári – vagy két Bári – meg tud ugrani, akkor valószínűleg nem tartanánk itt. Amikor a M1RA-ról beszélünk, akkor egy egész csapatról és sok-sok motivált, tenni akaró, tenni képes ember közös munkájáról van szó.

A pilótapárosotok bevált?

Vezetjük a csapatbajnokságot, és hét forduló után mindkét versenyzőnk harcban van az egyéni bajnoki címért. Ráadásul nagyszerű személyiségek. Roberto elképesztően tapasztalt, napestig sorolhatnám az eredményeit, többek között kétszeres svéd túraautó-bajnok. Attikáról sem sok rosszat lehet mondani idén, minden tudást szivacsként szív magába, akár Robertótól, a bátyámtól, a csapattól, de legfőképpen Norbitól. Ha így fejlődik tovább, nagyon szép eredményeket érhet el.

Márpedig Tassi Attila két éven belül bajnok akar lenni a sorozatban.

Ha így folytatja, akkor egyértelműen ez a cél! Ami a csapatot illeti, elsősorban az idei év befejezésére kell koncentrálnunk, arra, hogy ne hibázzunk, hogy kihozzuk magunkból és minden szituációból a maximumot. A csapatértékelés élén akarunk maradni, ami egyben azt is jelentené, hogy pilótáink a szezon végéig harcolnak a bajnoki címért, valamelyikük akár meg is nyerheti azt. Nem egy évre tervezünk, ez nyilvánvaló, és természetesen szeretnénk bajnokok lenni mindenhol. Figyelni fogunk a lehetőségekre, hogyan alakul a bajnokság jövője, a gyártók számára mennyire nő meg a sorozat értéke, milyen lesz a szervezés és hasonlók. Szeretnénk komoly sorozatban, komoly ellenfelek ellen, komoly eredményeket elérni!

Ossza meg a cikket

Ne maradjon le, kövessen minket YouTube-on is!

Hozzászólások

Videók

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!