A szponzor nélküli Honvéd csak egyedi eset, vagy egy sajátos jelenség a magyar futballban?

A nagy magyar cégek alig támogatják a magyar focit, pedig nem egyedül kéne viselniük a terheket.

A Bp. Honvéd a Bajnokok Ligája párharcának zárt kapus visszavágóján, miközben a szurkolói a stadionon kívül teremtettek remek hangulatot, egy egészen furcsa reklámtáblával állt elő ország-világ szeme láttára:

kispest-hapoel-nincs-szponzor
“Az egyetlen bajnok szponzor nélkül”

Mi vezetett odáig, hogy a magyar bajnoki címvédő ilyen módon hívja fel magára a figyelmet?

Egy olyan országban, ahol

  • a közmédia közmilliárdokért vásárolta meg a bajnokság közvetítési jogait;
  • ahol az állami tulajdonú Szerencsejáték Zrt. a sportfogadások után százalékot fizet a szövetségnek; (Muszbek Mihály sportközgazdász szerint az MLSZ bevételeinek mintegy 40%-a származik közpénzből.)
  • ahol több klub is részben kvázi állami, önkormányzati tulajdonban van;
  • ahol a TAO-rendszernek hála a korábban a költségvetésbe befolyó adómilliárdok a sportegyesületeknél landolnak;
  • ahol az állami, félállami vagy önkormányzati tulajdonú cégek, valamint a központi forrásokért lobbizó cégek hirdetései ellepték egyes csapatok stadionjainak reklámtábláit, gyakorlatilag kiszorítva mindenki mást;
  • ahol egy államtitkári rangban lévő klubelnök már távoli kapcsolatnak tűnik a valódi hatalomhoz, és
  • ahol a Bp. Honvéd az egyik legnevesebb, legeredményesebb, legtekintélyesebb múltú egyesület, ráadásul épp a bajnoki címvédő? (A Honvéd Bajnokok Ligája-mérkőzéséből a köztévé sportcsatornája, az M4 Sport csak 70 percet adott, miközben a Ferencváros és a Videoton Európa-liga meccseit a Duna World másnap egészében közvetítette.)

Önfejűség vagy a piac meg nem értése?

George F. Hemingway tizenegy éve vásárolta meg a Bp. Honvédot működtető vállalkozást, és azóta – néhány mérkőzéstől eltekintve – nem volt szponzor a kispestiek mezén.

Először, még 2007-ben, a Hamburg elleni Európa Liga-mérkőzéseken a Hamburgot szponzoráló bank helyi konkurense került ki, majd hét év múlva jött a következő, az olasz Ideasport. A második nekifutás nagy reményekkel indult, az Ideasport eredetileg azért szerződött a klubbal, hogy értékesítse a reklámfelületeit, azonban pár hónap után egyszerűen felszívódtak. A harmadik próbálkozás egészen friss: a Hapoel Beer-Seva elleni Bajnokok-ligája-párharc idegenbeli mérkőzésére Hemingway egyik rokonának cége jelent meg a játékosokon, azonban a hazai, piros-fekete mezen már nem. És ennyi.

Mindeközben a Honvéd tulajdonosa az NB1.hu-n vezetett blogjában úgy írja alá mostanában a bejegyzéseit, hogy

Európa egyetlen szponzor nélküli bajnokcsapatának tulajdonosa a legközelebbi viszontlátásig marad baráti üdvözlettel:
George F. Hemingway

addig felmerül a kérdés: vajon a klub valóban mindent megtett azért, hogy szponzort találjon magának?

A hivatalos honlapon a vezetőség fül alatt találunk marketing igazgatót, azonban se egy telefonszám, se egy email-cím nem szerepel hozzá, ha megpróbálnánk elérni. Marad tehát a klub központi elérhetősége. Erre mondhatjuk azt, hogy pipa, vagyis az nem lehet gond, hogy ne lenne kivel tárgyalni, ha éppen egy talicska pénzt terveznénk betolni a magyar futballba.

honved-diosgyor-1909foto
Több néző, mint hirdető a Honvéd meccsein (fotó: 1909foto)

Akkor mi lehet a probléma? Talán a klub reklámértéke, vagy a televíziós megjelenés hiánya? Tavalyelőtt az M4 Sport és az MLSZ átalakította az NB I közvetítésének rendszerét, és a korábban megszokott szinte minden meccs helyett, azóta fordulónként csak a találkozók harmada kerül élőben a képernyőre. Ezen kívül hétköznap délelőtt és éjszaka vannak ismétlések, valamint egy Góóól! néven futó gólösszefoglaló műsor vasárnap esténként. És ennyi.

Könnyen kiszámolható, hogy ha egyenletesen oszlanak el a csapatok között a közvetítések (nem úgy oszlanak el – vh), akkor a Honvédnak csak minden harmadik héten kellene élőben a tévé képernyőjére kerülni, vagyis a mezszponzor logója is csak három hetente lenne látható folyamatosan, kilencven percen át.

Talán egyszerű lenne ennyivel magyarázni, mert láthatjuk, a többi klubnál mégis van mezszponzor. Itt lép be az egyenletbe George F. Hemingway hozzáállása a reklámozókhoz. A klubtulajdonos ugyanis többször is kijelentette, hogy bár érkeztek ajánlatok, lenne is hirdető a mezre, azonban mindegyik túl keveset ígért ahhoz képest, amennyire ő tartja a Honvédot. Magyarán tizenegy bajnokság alatt egyszer sem hajolt le a kevésért, és úgy is tartja magát az elvéhez, hogy idő közben a piac beárazta az általa kínált hirdetési felületet, és annyira értékelte, amennyire. (Az már más kérdés, hogy egy esetlegesen beeső pár millió forint is pont pár millió forinttal több, mint a jelenlegi nulla.)

Persze Kispesten nem csak a mezeken nincs főszponzor, a pálya körül sem hemzsegnek a komolyabb márkák, így valahol egészen csodálatos, hogy a klub, bár jelentős TAO-bevételei vannak, mégis talpon tud maradni, nyereséges éveket zár, ráadásul képes volt megnyerni a 2016/17-es bajnokságot.

Kimaradás a jóból

Mielőtt az egész szponzornélküliséget és a miatta való nyavalygást rávarrnánk a Honvédra, érdemes megnézni, hogy milyen piaci helyzetben kellene hirdetőket összehalásznia.

A tavalyelőtti bajnoknál, az itthon talán legnagyobb költségvetéssel dolgozó Ferencvárosnál a Telekom telekommunikációs cég a mezszponzor, és a kiemelt partnerek között ott találjuk a Groupama Biztosítót, a Fővárosi Csatornázási Műveket, a Volkswagent, a FŐGÁZ-t, a T-Systems-et és a Tigrát. Nem nehéz beazonosítani, hogy ezek közül melyik számít tisztán piaci szponzorációnak és melyik nem. (A mezen található T-re és a T-Systems-re apró magyarázat lehet, hogy a Ferencváros új stadionja valamivel a régi mögé épült, és a felszabadult telken a Telekom építi az új székházát.)

Poór Patrik; Prosser Dániel Bálint; Botka Endre; Fernando, Gorriaran Fontes
Az MTK-ból igazolt Póór és a Kispestről elhozott Prosser (mindkettő kék, Mészáros és Mészéros szponzorálta mezben) harcol a labdáért a szintén exkispesti Botkával és az uruguayból szerződtetett Gorriarannal, akik Magyar Telekomos mezben játszanak. (fotó: MTI/Bruzák Noémi)

Videoton mezén a MOL szerepel, akiket a szponzorfalon is megtalálunk többek között a Strabagot, az Esma Reklám Zrt-t, a Market Zrt-t (Garancsi stadionokat is építő cége), a Magyar Építőt, a ZÁÉV-ot (egy másik stadionokat építő cég), a székesfehérvári önkormányzatot és a Volkswagent. Ismét egy nem egyszerű szponzori kör.

A felcsútiak a Mészáros és Mészáros nevű (a klub tulajdonosának) cégét hirdetik a mezükön, szponzorfalukon pedig ott találjuk újfent a Strabagot, a Duna Aszfaltot, a Penny Marketet, a Volkswagent és több helyi érdekeltséget, mint például a Váli-völgyi kisvasutat, vagy az Alcsúti arborétumot. Az igazán komoly lista azonban akkor jön elő, amikor a támogatóink menüpontra kattintunk. Itt aztán van minden a stadionépítésben is részt vevő cégen (Pharos’95) át az élelmiszer-kereskedelemig (SPAR, CBA, Penny Market egyszerre). Vélhetően mindannyian tisztán piaci okokból támogatják a felcsúti akadémiát és a hozzá kapcsolódó profi klubot.

Mielőtt azt gondolná, hogy véletlenül emeltük ki ezt a három klubot, megjegyeznénk, hogy tartja magát egy elmélet, miszerint az

az állami beavatkozás elmarja a piaci szponzorokat.

A Ferencváros, a Videotonon és a felcsúti akadémia a jelenlegi futballfinanszírozási rendszer állatorvosi lova. Ahogy a felsorolásunkból is kiolvasható, nehéz eldönteni, hogy a hirdetőik mind tisztán piaci alapon választották a klubokat, mint reklámozók, vagy egyszerűen oda lettek irányítva, ahonnan az eredményeket várják, netán annyira közel van a tűzhöz, hogy nem feltétlen baj, ha ott pörög a név.

Mint láttuk, a kiemelt klubokkal ellentétben a Honvéd mezén nincs hirdető, és a honlapon megjelenített szponzorfalon sem találhatunk valódi nagyágyúkat. A Macron a csapat mezszállítója, a Volkswagen mindenkinél ott van, a Football Factor labdákkal támogatja a klubot, az MB Travel buszával utazik a keret idegenbe, a Honvédelmi Minisztérium a honvédségi múlt miatt van jelen, a Raditec egy CT- és MR-vizsgálatokat végző cég, a Hunicorn szállítmányozással foglakozik, az Endoplus pedig orvosi műszereket forgalmaz.

Nem megsértve a Honvéd támogatóit, egyikük sem mérhető a némileg önkényesen kiemelt három klub akármelyik szponzorához. Ha tehát csak a Honvéd irányából nézzük az “az állami beavatkozás elmarja a piaci szponzorokat” tételmondatot, akkor könnyű kijelenteni, hogy lehet benne valami.

Pedig jócskán lennének szereplők a reklámozói oldalon

A Deloitte Közép-Európa 500 legnagyobb cégét felsoroló legfrissebb, 2015-ös listájában bőven találunk olyan Magyarországon működő vállalkozásokat, amelyek valamiért távol tartják magukat a magyar futballtól. Az első 250 helyezettet végigböngészve alig-alig futunk bele olyan névbe, amelyik a pályák környékéről is ismerős lenne:

  • (a térség harmadik legnagyobb bankja az) OTP // az NB I. névadó szponzora;
  • 2. MOL // a Videoton egyik mezszponzora, a felcsúti akadémia egyik szponzora;
  • 7. Audi Hungaria Motor // a csoporthoz tartozó Volkswagen több csapat szponzorfalán is megjelenik;
  • 16. GE Infrastructure
  • 32. MVM és 87. MVM Partner // a Paks főszponzora;
  • 47. Mercedes Benz
  • 61. Samsung Hungary
  • 70. Magyar Telekom // a Fradi főszponzora;
  • 76. TESCO-GLOBAL Áruházak
  • 93. E.ON Hungária és 228. E.ON Energiakereskedelmi
  • 106. Magyar Suzuki // a felcsúti akadémia egyik szponzora;
  • 111. Flextronics
  • 112. BorsodChem
  • 135. Robert Bosch
  • 137. TVK
  • 140. SPAR // a felcsúti akadémia egyik szponzora;
  • 143. WIZZ Air
  • 162. Richter Gedeon
  • 191. Dunaferr
  • 192. Szerencsejáték // a sportfogadásból származó bevételeit megosztja az MLSZ-szel;
  • 210. Chinoin
  • 219. Jabil Circuit Magyarország
  • 221. OMV Hungária
  • 222. Auchan Magyarország
  • 224. PCE Paragon Solutions
  • 232. Electrolux Lehel
  • 234. TEVA Gyógyszergyár // a Debrecen főszponzora volt egy ideig;
  • 248. Shell Hungary

(A Magyar Földgázkereskedőt (91.), PANRUSGÁZ (145.) kihagytuk a listából.)

Furamód a legnagyobb és regionálisan is tényezőnek számító magyar cégek egyszerűen figyelmen kívül hagyják az NB I-et. Az még érthető volna, hogy a jelen állapotát nem szívesen támogatják, azonban pont olyan időket élünk, amikor az állam különböző csatornákon milliárdokat lapátol bele a rendszerbe, vagyis igen kis ráfordítással igen nagy dobáshoz lehetne a nevüket adni. (Az OTP Bank nem csak az NB I-es, hanem az NB II-es bajnokságnak is névadó szponzora egyik leánycégén kersztül, elnöke pedig az a Csányi Sándor, aki egyben az MLSZ-nek is az elnöke.)

Ossza meg a cikket

Ne maradjon le, kövessen minket YouTube-on is!

Hozzászólások

Videók

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!