Unatkozik? Nézegessen kontrasztos Budapestet felülnézetből!

A Google Maps a világ legkirályabb utazási oldala, ráadásul egy fillérbe sem kerül.

Budapest szép, harsogják a fővárost bemutató cikkek, és a turisták szerint is bjútiful a sziti. Ezzel kötekedni nem lehet, főleg ha felülről nézzük Magyarország székhelyét. Most nem csak ezt a szépséget szeretnénk bemutatni, a képernyőmentés fergeteges funkciójával kontrasztot mutatunk Budapest egy kisebb vagy nagyobb szegletéről. A Google Maps is egyre szebb, valamikor június elején frissítették a 3D-s felvételeket a fővárosról. Szinte már a gangokra is belátni, de most egy kicsit távolabbi felvételekkel adunk betekintést a metropolisz életébe.

Bal oldalon a Gattyán György tulajdonában levő Docler Holding modern irodaháza, a vasút túloldalán pedig a Hős utcai gettó a jobb oldalon található TEK-épületek mellett. Magyarország 3. leggazdagabb emberét néhány sínpár választja csak el az alsó részen látható rendőrségi helikopterektől. Mintha csak az Upper East Side végén gyalogolva hirtelen Harlemben találnánk magunkat!

A Flórián tér egyesíti egész Budapest rákfenéjét: beton, beton, és itt szerencsére némi zöldfelület, persze jól szétszabdalva. A római kori romokra épült Óbudából megmaradt néhány régi házikó mellé felhúztak egy rakás panelt, majd az utakkal és felüljárókkal jól szétszabdalták az egészet. De legalább itt van – a bal felső sarokban – Magyarország legnagyobb lakóépülete, a “Faluház” is.

Chicago és Városliget: egy túlzsúfolt, bő százéves városrész és Magyarország legnagyobb közparkja találkozik a felvételen – Magyarország egyik legnagyobb parkolója választja el őket –, csak a fák eloszlása egyenlőtlen kissé. A jobb alsó sarokban van Zugló egy szerethető, szinte kertvárosias részlete, balra pedig a festői szépségű Keleti pályaudvar. A jobb felső sarokban pedig a Diplomatanegyed egy részlete is befért.

Újlipótváros közepét láthatjuk hölgyeim és uraim, ez a kis kivágás kicsiben mutatja be, miről is szól ez a közkedvelt városrész. Az utcákon nincs fa, csak parkoló autó és beton, de balra és középen két körbépített erdőt láthatunk! A 30-as, 40-es években kivételesen nem a profit számított egy beruházásnál, nem úgy mint a jobb felső sarokban látható százéves épületeknél, ahol a gangról csak egy sötét udvart bámulhatnak maguk a lakók is.

A IX. kerület külső részén járunk, az általában pangó Lurdy Ház mellé még nyilván megérte lebetonozni egy óriási részt parkolónak, miközben szemben felépítettek egy baszott nagy monstrumot a semmi közepére. A beruházók itt sem vetették meg a pénzt, ha már olcsó volt a telek. Jobb felső sarokban a Közvágóhíd romantikus maradványa látszik, amelyet még nem bontottak le – majd nemsokára, de a védett részeket azért talán meghagyják.

Ez itt Gazdagrét, de szinte bármelyik hasonló lakótelep ugyanígy mutat felülről. Nagy zöld és a megmaradó kertvárosi rész közé betuszkoltak annyi panelt, amennyit nem szégyelltek. De legalább itt nem csak a beton az úr, meg hát Taki bácsi sem tévedhet!

A Kálvin tér hogy kerülhet ide? Főleg hogy a 4-es metróval együtt felújították, a röpke hétéves építkezés alatt azért földöntúlibb látvány volt a Ráday-Üllői-Baross-Múzeum körút torkolata. De igazából most is egy sivár köztér rengeteg forgalmi sávval, zöld nélkül, ami mellett a Múzeum kert egy oázis. Az új építésű irodaházak legalább jócskán a régi épületek fölé nyúlnak, melyek mellett a középen látható panelhotel maga a felüdülés. Szerencsére kétféle metróval is el tudjuk hagyni ezt a részt.

Az összeállítás nyócker nélkül csak valami béna képválogatás lehetne! A milleniumi terjeszkedés, a szocializmus alatti „megújulást” a most is zajló Corvin-Szigony projekt zárja, pár év és utóbbi is befejeződik. A Tömő utcai 16 emeletes kilátótornyok mellé modern, tetszetős irodaházakat és lakóépületeket dobálnak, melyeket sok igénytelenül lerakott térkő választ el egymástól, cserébe meghagytak hírmondónak pár 19. századi épületet is. A Baross utca mellett ugyancsak megfigyelhető ez a fajta várostervezés: az egymásba lógó panelek között szintén mutatóba maradt pár régi bérház, de a jobb oldalon még ott van az igazi VIII. kerület!

Valódi kőbányai fíling, ahol a vasútvonalak választják el az itt elterülő részeket. A bal középen látható, 1940 körül épült Pongráctelep és a száz évvel ezelőtt felhúzott MÁV telepben az a különleges, hogy így ketten együtt mindenhol közvetlen sínekkel vannak határolva. Az ipari hangulatot feldobja még az új MTK-stadion, egy buszgarázs, de a képen felfedezhetünk még néhány panelt, egy repülőgépet és egy négycsillagos hotelt is.

Budapest talán legértékesebb, beépítetlen belvárosi területe a Nyugati pályaudvar mellett van, ahova még a Westend testvérét, a Westend2-őt szerette volna felhúzni a tulajdonos, Demján Sándor. Én személy szerint nem sajnálom, hogy nincs még egy kiváló pláza a város közepén, de az itt álló néhány épületet és sínt már lassan 15 éve eltüntették a fejlesztés kedvéért. Ami maradt: sitthalom, szemét, gaz, és az egyre terebélyesebb ecetfák. Mindez a népszerű Újlipótváros és a kevésbé népszerű Szabolcs utca mellett.

Ossza meg a cikket

Ne maradjon le, kövessen minket YouTube-on is!

Hozzászólások

Videók

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!