Most akkor egy rappernek mindenképpen kőkeménynek és kritikusnak kell lennie?

Egy régi-új ideológiai vita ütötte fel a fejét a mainstream hip-hop világában, ami enyhe túlzással az egész műfaj jövőjét meghatározhatja.

Május első napjaiban Joe Budden Everyday Struggle című netes showműsorában Lil Yachty vendégeskedett, a téma pedig a rapzene és annak üzleti oldala volt. A beszélgetés egy pontján felmerült a boldogság fogalma, hiszen a 19 éves Yachty a nagy többséggel ellentétben nem elsősorban a fegyverek-ivás-drogozás szentháromságából meríti témáit, hanem egy sokkal egyszerűbb üzenetet fogalmaz meg bárgyú dalaiban.

Légy pozitív és szeresd önmagad.

Lil Yachty – We Did It

Lil Yachty – “Lil Boat” Playlist https://www.youtube.com/playlist?list=PLRkDt7qyS1jPCW60_z5tkhqxWCrKdQvF7 ▼▼ SUBSCRIBE! ▼▼ https://www.youtube.com/channel/UCGRb0fZgqN5RV8m0KXewC1w

Bár a könnyűvérű lányokért ő is oda van, ez az állítás elég volt ahhoz, hogy a rapszakma egyik régebbi motorosa, Joe Budden kifakadjon, és azonnal falhoz is állította Yachtyt. Azt kérdezte, ifjú kollégája mit szeretne a hip-hoptól, és már itt elhintette, hogy az se baj, ha nem akar válaszolni, mert a kiadója úgyis kitalált helyette mindent. Erre a piros függönyrojt-hajú srác bájosan azt felelte neki, hogy ő továbbra is csak zenélni, rappelni szeretne és közben jól érezni magát, mert a rajongói éppen ezért imádják.

Budden itt váltott harcmodort és közölte, szerinte éppen ez a baj a mai hip-hoppal, hogy mindenki csak jól érzi magát, miközben a világban óriási problémák vannak, például az, ahogy a társadalom az afroamerikaiakkal bánik. Yachty nem igazán értette a felkérdezést, de a műsorvezető folytatta, hogy hiába a 360 fokos szerződés (ez olyan komplex, üzleti megállapodást jelent zenész és kiadó között, amiben a lemezcég nem csak anyagi és egyéb támogatást nyújt, hanem direkt marketing, menedzselési, promóciós, turné- és egyéb szervezési feladatokat is vállal, ezért cserébe a zenész bevételeinek – az átlagos szerződésekhez képest – nagyobb részét kapja meg), Yachtynak ideje lenne több felelősséget vállalnia azért a közegért, amelynek sikereit köszönheti és népszerű, befolyásos előadóként nem csak vigyorgó babaként kellene viselkednie.

Yachty erre úgy reagált, hogy ő minden nap boldogan kel és boldogan fekszik, mert élete pozitív fordulatot vett, és zenéjével a világot is erre a pozitív életszemléletre szeretné ösztönözni. Budden erre azt állította, hogy ezek nem őszinte szavak, szerinte ez a világnézet egy hazugság, amire Yachty már nem tudott mit felelni. Felmerül tehát a kérdés:

Van-e helye a hip-hopban a nyíltan vállalt boldogságnak, viccelődésnek és az egyértelműen pozitív üzenetnek?

Mielőtt válaszokat keresnénk, pár mondatban mutassuk be a vitázó feleket.

A kék sarokban Joe Budden

Buddent a fősodorbéli hip-hop 2003-ban ismerte meg Pump It Up című dalával, de a szcéna inkább underground legendaként tartja számon: mixtape-jei és Slaughterhouse nevű szuperbandájának kritikus szövegei emelték a klasszikusok közé. Azt, hogy mégis mi baja a 36 éves előadónak a mai hip-hoppal, 2016-os, Rage & The Machine című albumán bőségesen kifejtette, és a mostani kifakadása is az akkori érveken alapult. Budden egyébként híresen zsémbes, még az is képes felbosszantani, ha valaki a napsütésnek örvendezik.

Shot by @joseceo

13.5k Likes, 208 Comments – CCD @ Complex Media | MME (@joebudden) on Instagram: “Shot by @joseceo”

A piros sarokban Lil Yachty

A 19 éves Lil Yachty csillaga utóbbi időben emelkedett hihetetlen magasságokba, már önálló műfajt is fűznek a nevéhez. Ez a bubblegum trap, vagyis a rágógumi trap. Hamiskás hanghordozását ezer közül is fel lehet ismerni, nyíltan használja a már hosszú évek óta pokolba kívánt autotune effektet, és zenei alapjait többek között régi videójátékokból rakatja össze. Az utóbbi két év két mainstream slágerében, Big Baby D.R.A.M. Broccolijában és Kyle iSpy-jában is ő vokálozott és első stúdióalbuma még ebben a hónapban megjelenik (az albumának borítója is az emberi sokszínűségre próbál utalni), de már LeBron James mellett is feltűnt egy Sprite reklámban.

Hi @gq

121.1k Likes, 911 Comments – KING BOAT #fortheyouth (@lilyachty) on Instagram: “Hi @gq”

És kinek van igaza?

Az biztos, hogy az olyan, nem túl rég a rapjátszmában lévő előadókat, mint Kodak Black, Lil Uzi Vert, 21 Savage vagy Playboi Carti a műfaj hőskorának nagyjai kivágták volna maguk közül, hiszen rappelni hírül sem tudnak úgy, mint anno Nas, 2Pac vagy Notorius B.I.G. Viszont az egész siránkozás úgy hangzik, mint amikor Russell Westbrook idei kosárlabdateljesítményét fikázta a régmúlt egyik nagy alakja, Oscar Robertson. Egyrészről érhető Budden aggodalma, hogy talán már soha nem fog akkora hatású előadó születni, mint Tupac Amaru Shakur vagy Christopher Wallace. Közben viszont ő maga is beismerte, hogy a saját zenéit nem szívesen hallgatná szórakozóhelyeken és sztriptízbárokban, ahová az elmúlt tíz évben végérvényesen beköltözött a rap. Ne felejtsük:

a rap az 1970-es években New York-i lakótelepeken tartott házibulikból indult, és onnan tört be a szórakozóhelyekre és a slágerlistákra. Tehát a rap elsősorban partizene. Pont.

Az sem túlságosan védhető érv, hogy a mai generáció nem tartja tiszteletben a rap lírai, tehát a szöveg adta gerincét. Hallgassuk csak meg a Sugarhill Gang 1980-as klasszikusát és annak első sorait.

The Sugarhill Gang – Rapper’s Delight (Official Video)

Download Rapper’s Delight on iTunes – http://hyperurl.co/qb0e54 Stream Rapper’s Delight on Spotify – http://hyperurl.co/1lhrq2 Buy Rapper’s Delight on Amazon – http://hyperurl.co/xdfmxn Follow The Sugarhill Gang Website: http://hyperurl.co/cdks3h Facebook: http://hyperurl.co/uk2aan Twitter: http://hyperurl.co/gynbqc Instagram: http://hyperurl.co/hdnybg

I said a hip hop
Hippie to the hippie
The hip, hip a hop, and you don’t stop, a rock it out
Bubba to the bang bang boogie, boobie to the boogie
To the rhythm of the boogie the beat

Nagy irodalmi mélységet nem fedezhetünk fel a sorok között, de idézhetnék sok más, hasonlóan korszakos rapdalt is az elmúlt harminc évből. Annak ellenére, hogy tényleg egyre komolytalanabb számok lesznek eszméletlenül sikeresek, az ifjoncok között azért nem mindenki ezt a vonalat tolja. Joey Bada$$ vagy éppen Earl Sweatshirt kreatív megoldásait Big Pun vagy Eminem is megirigyelhetné, de a comptoni YG is egészen új köntösbe bújtatva hozta vissza a köztudatba a G-funk korszakot.

Miért ne lehetne boldogság a rapben?

Évtizedek óta megy az elmélkedés arról, hogy a látványos boldogság szajkózása és a vidámság mennyire elfogadható a rapen belül. A rapbéli kacagást, önfeledt táncot és bugyuta viccelődést sokszor bélyegezték már nem coolnak és szükségtelennek. Nem arról van szó, hogy a korábbi nagyok nem voltak képesek ilyen, látható módon kifejezni örömüket, hanem arról, hogy a fekete amerikai kultúra férfiközpontúságába, a crack korszakba és a szervezeti kultúra legtetején nem fért bele, hogy a külvilág felé bármiféle gyengeséget mutassanak az előadók. Pedig ahogy egy kicsit fentebb már említettük, a rap a kezdetekkor buli volt és egy esemény. Aztán ahogy elindult a buli, máris megszületett az első, szociális mondandóval is bíró szám.

Brother D – How We Gonna Make the Black Nation Rise?

Arguably, this is one of the very first socially conscious tracks ever done in Hip Hop. It was originally released in 1980, but reissued in 1985 by 4th & Broadway Records.

A How We Gonna Make The Black Nation Rise? vagyis a Hogyan emelkedhet fel a fekete nemzet? a táncoltatás mellett olyan dolgokról is megemlékezett, mint az afroamerikaiak lakhatási problémái, a munkanélküliség, az oktatás vagy a Ku Klux Klán. A 80-as évek elején még az USA sem igazán tudott mit kezdeni a rappel, és ugyan a partihimnuszok sorra jelentek meg, helyet követelt magának a novelty vagyis béna fordításban a poénzene is, aminek alapját a rappelés adta. “Weird Al” Yankovic neve ismerősen csenghet, hiszen ő a zenei paródiák évtizedek óta regnáló császára, de nem csak a fehér ember próbálta meg a rappet a humor szolgálatába állítani. Az NWA előtt Ice Cube és Dr. Dre is készített ilyesmit, akinek van hozzá idegzete és megfelelő angol nyelvtudása, itt meg is hallgathatja a művüket.

A rap és a viccelődés látványosan először a Run-DMC-vel intett búcsút egymásnak. A három melegítős fószerrel nagyon könnyen tudott azonosulni bármilyen zeneszerető ember, és bár Simmonsék minden megmozdulásukkal az utcai életre reflektáltak, a hip-hop mint műfaj a gengszterrappel kezdte el őrülten komolyan venni magát és az őt körülvevő világot. 1985-ben Schoolly D rögzítette az első gengszterrap dalt, hogy aztán néhány év alatt eljussunk a már emlegetett NWA-ig, vagy a Public Enemy-ig, mint a politikus rap első királyáig.

Utca ⇔ Tánc, buli

Közben viszont a fontos mondanivalójú előadók között elfért Slick Rick, a szinte kizárólag a dugásról rappelő 2 Live Crew, vagy a magyarok számára is ismert, a zseniális, Micsoda buli! filmekben szereplő Kid és Play. Rajtuk kívül az életigenlő, vidámságon alapuló rap megkerülhetetlen alakja volt Biz Markie. Az ő 1988-as debütáló albumán szinte csak vidám nóták kaptak helyet, és ő volt az, aki egy évvel később megalkotta minden idők egyik legboldogabb rapdalát, a Just A Friendet.

Biz Markie – Just a Friend

Artist: Biz Markie Song: Just a Friend Album: The Biz Never Sleeps Released: 1989 Label: Cold Chillin’ Records/Warner Bros. Records Cover Art: Just a Friend (Single) Lyrics: Have you ever met a girl that you tried to date But a year to make love she wanted you to wait Let me tell ya a story of my situation I was talkin’ to this girl from the U.S.

Hasonló erővel bírt a gengszterrap kellős közepén De La Soul örökbecsűje, a Me, Myself And I, ami a klippel együtt szintén maga a színtiszta móka.

De La Soul – Me, Myself And I [Official Video HD]

De La Soul – Me, Myself And I Link to the Official Old School Hip Hop page on facebook: https://www.facebook.com/Old.School.Hip.Hop.Official “Me Myself and I” is a single by De La Soul, released in 1989. It established the group’s characteristic style of combining hip hop with humor and social commentary.

Egy évvel később az NWA-ből kiváló Ice Cube első szólóalbumának legelső számában erre azt mondja:

I don’t wanna see no dancing
I’m sick of that shit listen to the hit

Vagyis senkit nem akar táncolni látni, mert elege van ebből a slágeres szarságból. 1990-et írunk.

Ice Cube-The Nigga Ya Love To Hate-AmeriKKKa’s Most Wanted

Artist:Ice Cube Title:The Nigga Ya Love To Hate Album:AmeriKKKa’s Most Wanted Year:1990 Lyrics: I heard payback’s a motherfucking nigga that’s wild I’m sick of gettin treated like a goddamn stepchild Fuck a punk cause I ain’t him You gotta deal with the nine-double-m The damn scum that you all hate Just think if niggas decide to retaliate They try to keep me from running up I never tell you to get down it’s all about coming up So what they do go and ban the AK?

És nem ő volt az egyetlen, aki rosszul volt a hip-hop és a popzene szorosodó kapcsolatától, de érdekes módon a műfaj egyik legnagyobb alakjának életénél mosódott el leginkább a két irányvonal közti határ. Tupac Shakur karrierjét ugyanis a Digital Underground nevű formáció dilis háttértáncosaként kezdte, hogy aztán a vicceskedésből a legkeményebb utcai történetek elmesélésére váltson.

Digital Underground – Humpty Dance (Live)

From Arsenio Hall Show. Check for the guy in red; that’s Tupac Shakur doing the humpty dance :-D

Ökölre menő csata

A boldogság és a keménység közötti csata 1992 januárjában fizikai attrocitásig fajult. A P.M. Dawn nevű, new wave alapokra érzelmes szövegeket hippi ruhákban rappelő formáció egyik tagját, Prince Be-t például egy korábbi apró beszólásért a saját koncertjükön hajította le a színpadról KRS-One. Utóbbi ezzel jelezte, hogy egyáltalán nem tartja autentikusnak a puha, rádióbarát hip-hopot. Egy 1994-es dalában még Notorius B.I.G. is gúnyt űzött egy Kwamé nevű rapperből, akinek az volt a bűne, hogy játékos zenéje mellett pöttyös ruhákat hordott.

A pillanat, amikor minden eldőlt

Az ezredforduló elejére a gengszterrap végleg kimerülni látszott, és már-már az egész hip-hopot temetni lehetett volna, amikor az OutKast 2003-ban ledobta a humorbombát Hey Ya! című gigaslágerével. A dal akkora siker lett, hogy egyrészt ezerszámra készültek belőle feldolgozások, másrészt hivatkozási alap lett és bebizonyította, hogy a hip-hopban még bőven vannak tartalékok.

OutKast – Hey Ya!

OutKast’s official music video for ‘Hey Ya!’. Click to listen to OutKast on Spotify: http://smarturl.it/OutKastSpotify?IQid=OutKHY As featured on SpeakerBoxxx/The Love Below.

2007. szeptember 11-e történelmi napként vonult be a rap históriás könyvébe, hiszen két előadó, 50 Cent és Kanye West is erre a napra időzítette új lemezének megjelenését.

50 Cent a megjelenés előtt azt mondogatta, hogy ha West több lemezt ad el nála, akkor az azt fogja jelenteni, hogy jobb munkát végzett nála, amit egyszerűen kizártnak tart. A csatát Kanye nyerte, az első héten több mint negyedmillióval több fogyott a Graduationből, mint a Curtisből. Bár a kommerciális siker nem feltétlenül jelenti, hogy jobb lenne Kanye albuma, az azonban bizonyossá vált, hogy az egysíkú, érzelemmentes, kőkemény gengszterrel szemben egyértelműen győzedelmeskedett a szélesebb látókőrű, játékosabb és mondjuk ki, vidámabb figura.

Kanye West – Homecoming

Music video by Kanye West performing Homecoming. (C) 2008 Roc-A-Fella Records, LLC

Nyilván a műfaj új irányával nem lehetett mindenki elégedett, és 2009-ben Jay-Z egy indulatos dalban, a D.O.A.-ben kelt ki az akkor kirobbanó autotune őrület és az egyre populárisabbá váló hip-hoppal szemben. A hangkorrekciós szoftver mellett Jay-Z arról is szónokolt, hogy a fiatalok túl puhává, túl dallamossá és túl mókássá teszik a rapet, és vissza kellene térni a komolyabb és keményebb témákhoz. Vicces, hogy a rap következő milliárdosának tanácsát még azok sem fogadták meg, akik üzleti és egyéb vonatkozásokban közel állnak hozzá. Chance The Rapper Coloring Book címmel 2016-ban egy olyan pozitív hangulatú, és komplex albumot rakott össze olyan közreműködőkkel, mint Justin Bieber, vagy T-Pain, ami felér egy gospellel. Jutalma 3 Grammy-, és a vitathatatlan rapsztárság lett.

Tehát nyugodtan mondhatjuk, hogy ilyen viták mindig is lesznek a rapen belül,

de a boldogság és az öröm örök és szükséges.

Forrás: HipHopDX, USA Today, Vibe, Complex

Ossza meg a cikket

Ne maradjon le, kövessen minket YouTube-on is!

Hozzászólások

Videók

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!