Sokkal vagányabbakat mutatunk a Halálos iramban-filmeknél

Az év legnagyobb autós filmje még várat magára, igazi zseni készíti.

Már játsszák a mozik a Halálos iramban nyolcadik részét, amitől mi már maradandó agykárosodást szenvedtünk, de nem állítjuk, hogy mást vártunk el tőle.

BABY DRIVER – International Trailer #2

Money, sex, and action. Volume up and pedal down for the new international trailer of Baby Driver! #BabyDriverMovie A talented, young getaway driver (Ansel Elgort) relies on the beat of his personal soundtrack to be the best in the game.

Érkezik viszont egy annál sokkal nagyobb menőség, ami épp most kapott új előzetest is. A Baby Drivernek (magyarul Nyomd Bébi, nyomd!) már a plakátja is tökéletes volt, az új előzetes pedig csak nehezebbé tette a várakozást. Az sem tette könnyűvé, hogy az akció-musicalt egyelőre piedesztálra emelik az újságírók, 22-ből 22 kritikus írt pozitív értékelést a Rotten Tomatoes kritikai összesítő szerint.

Sztárparádé ide vagy oda, két szóval lehet megindokolni a film körüli őrületet:

Edgar Wright

A 42 éves brit rendező húsz éves pályafutása alatt, mindössze pár filmmel már olyan életművet tett le az asztalra, hogy sokan a legnagyobb rendezők között emlegetik. Nem véletlenül, hiszen megrendezte minden idők egyik leghíresebb vígjáték-trilógiáját és tökéletesen adaptálta az egyik legadaptálhatatlanabb képregényt. Még a Marvellel is dolgozott már, igaz, ott végül a stúdió kibelezte a munkáját, és más kezekbe adta. Eddigi négy rendezése jelent meg magyarul:

  • Haláli hullák hajnala (Shaun of the Dead)
  • Vaskabátok (Hot Fuzz)
  • Scott Pillgrim a világ ellen (Scott Pillgrim vs the World)
  • Világvége (The World’s End)

De Wrightot senki nem egy-egy filmért szereti, hanem az utánozhatatlan stílusjegyekért, amikről bármikor felismerjük munkáit.

Gyors vágások

Edgar Wright Quick Shots

Film Essay_Assignment 2_ FILM101_Victoria University of Wellington By: Grace Sparks This essay is about the rapid quick shots director Edgar Wright uses in his films. Films Featured in Essay. – Shaun of the Dead. Dir. Edgar Wright. Universal Pictures, 2004. Film. – Hot Fuzz. Dir. Edgar Wright. Universal Pictures, 2007.

A pályakezdő rendező 2004-ben, már első mozifilmjével megmutatta a világnak, hogy pontosan érti, hogyan kell filmet csinálni. Wright zseniális gyors, közeli vágásai görbe tükröt mutatnak az egész filmvilágra, és szórakoztatóvá tesznek egy hétköznapi fogmosást, vagy akár cipőkötést is. Persze, azelőtt is volt hasonló, azóta pedig rengetegen próbálják utánozni, de ha Edgar Wright csinálja, azt még mindig kiszúrjuk.

Visszatérő poénok

Edgar Wright’s THE CORNETTO TRILOGY Jumping Fence Scenes

Edgar Wright’s THE CORNETTO TRILOGY Jumping Fence Scenes – Coub – GIFs with sound by Roland Kolozs

A rendező szereti a filmnézőket, és különösen szereti a rajongóit. Igazi kockaként pedig minden filmjében elrejt egy-egy poént, ami kikacsint a rajongókra. De ezt nem úgy teszi, ahogy a Marvel-filmek, hogy az új nézőknek ne maradjon más, csak értetlen fejvakarás: kapunk egy alapból ütőképes poént, ami történetesen fejhajtás mindenki előtt, aki kifejezetten Wrightot tisztelte meg figyelmével. Ilyen például a Háromízű Cornettofagyi trilógia kerítés-poénja, ami három filmen keresztül, teljesen máshogy nevettette a közönséget. Mindenki kacag, de csak az látja a kacsintást, aki ismeri az életművét.

Zene és film teljes harmóniája

Shaun of the Dead: Don’t Stop Me Now

The iconic fight scene from Shaun of the Dead set to Queen’s “Don’t Stop Me Now”.

Közhely, de a Haláli hullák hajnala Queen-zenére szóló jelenete a tökéletes példája annak, hogyan kell zenére írni egy jelenetet, és nem fordítva. Ez nem csak Wright-filmográfiájában, de az egész iparban példaértékű. Persze neki azért is megy ilyen jól, mert mindkettőhöz óriási érzéke van, hiszen a kétezres évek elején több videoklippet is készített.

Hibátlan koreográfia

A lapátfogú filmrendező a mesélés minden eszközét ismeri, így pontosan tudja, hogy a szinkronba rendezett koreográfia mindig bevonzza a néző folyamatos figyelmét, és ritmusban tartja a filmet, még ha a legjelentéktelenebb részeknél is vagyunk.

Ennek egyik legjobb példája a 2013-as Világvége (nem az ugyanebben az évben megjelent Seth Rogenes Itt a vége), ahol a kisváros összes kocsmáiban diadalittas jelenetként éltük meg egy-egy sör lehúzását. Persze mikor nem?

Ha pedig valami tényleg izgalmas történik, azt is közel hibátlanul viszik filmre, minden alkalommal.

Színészek

Sokan Simon Pegg és Nick Frost párosát azonosítják vele, de Wright tehetsége ezen valójában bőven túlmutat: mindig remekül válogatja meg színészeit, és láthatóan az egyre nagyobb hírnévvel egyre magasabb kategóriákból választhat. A 2011-es Scott Pillgrim a világ ellenben is óriási volt a szereposztás: Michael Cena és Mary Elizabeth mellett például Chris Evans, a mai Amerika kapitány is benne volt, hogy párat említsünk.

A Baby Driver viszont már tényleg arra enged következtetni, hogy Wright végre belépett a legek közé, hiszen az A-listás nevek a plakátra is alig férnek fel.

Ilyen biztos rendezői kézzel a fenti színészektől csak jó filmet kaphatunk, de ha valakit a mi őszinte ömlengésünk még nem győzött meg, itt a kiváló alkalom, hogy pótolja napjaink egyik legtehetségesebb filmesének életművét.

Ossza meg a cikket

Ne maradjon le, kövessen minket YouTube-on is!

Hozzászólások

Videók

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!