A mi újévi fogadalmunk: most mindenkit jól lefogyasztunk!

De először visszaadjuk az önbizalmát!

Most hogy itt az újév, mi is jó pár fogadást kötöttünk magunkkal, például megfogadtuk, mint minden évben most is, hogy le fogunk fogyni, Isten minket úgy segítsen! Már próbáltunk mindent, többször összezavart minket az internet, volt ahol azt olvastuk, hogy sört és csokit még véletlenül se együnk, máshol meg a sördiéta hatékonyságára esküdöztek. A boltokban már külön bio vagy fogyókúrás részt is találunk hatalmas választékkal a nem éppen olcsó szénhidrátcsökkentett termékekből, mi meg kapkodjuk a fejünket, hogy mégis mit válasszunk a bőség kosarából?

Mándi Viktória fitnesz edzőt kértük meg, hogy végre mondja meg nekünk a tutit! Mást se látunk csak, hogy mindenki fogyni akar, ennek ellenére rengeteg az elhízott ember, sokuk nem érzi jól magát a bőrében, és a századik lefogyás után is újabb kudarcot vallva, hiphop visszaszedi a kilókat.

Mikor fogyókúrázásról van szó, mindenki csak vonogatja a vállát, hogy kevesebbet kell enni, többet sportolni és el van intézve a dolog. Annak ellenére, hogy mindenki tisztába van azzal, hogy egy kis életmódváltással előbb utóbb csodás eredményt érhetünk el, a legtöbben a legújabb és leggyorsabb drasztikus fogyókúrákhoz nyúlnak, aztán csodák csodájára mégsem tudnak lefogyni. Az interneten hiába olvasunk el mindent, vesszük meg a diétás termékeket,

a siker kulcsa nem a szénhidrátcsökkentett kenyérben van, azt bizony magunkban kell keresnünk!

Aki hozzám fordul segítségért, annak nem csak írok egy edzés- vagy diétatervet, hanem közeli kapcsolatom van minden egyes emberrel, akit edzek, mert nincs értelme az egésznek, ha a mentális fejlődéssel nem foglalkozunk! Sokaknak az akadályok a fogyással vagy bármiféle előrelépéssel kapcsolatban a saját felfogásukban, gondolkodásukban rejlik, ami gyakran múltbéli sérelmek vagy emlékek miatt eltorzult. A klienseim legnagyobb problémája a saját önbizalmukkal van, és amíg azzal nem foglalkozunk, minden módszer kudarcra van ítélve – fejti ki Mándi Viktória.

Kicsit jobban magunkra kell koncentrálnunk, átgondolnunk az életünket céljainkat, ám mielőtt a hasunkra csapnánk és belekezdenénk bármilyen fogyókúrába, edzésprogramba, tudatosítsuk magunkban, hogy ez nem egyik percről a másikra megy. Ahhoz, hogy kitartóak legyünk, bizony át kell programoznunk a napjainkat. Amint az egészséges táplálkozást és a sportot nem csak egy eszközként tekintjük, mely segít célunk elérésében, hanem egy önmagában is értékes dolognak, hamar meglátjuk, hogy az életünk számos téren pozitív irányba fog változni. Ehhez persze az elején mindig kell egy kis útmutatás, le kell vetkőznünk félelmeinket, sőt segítséget kell kérnünk vagy bemennünk egyedül egy edzőterembe.

Számomra a legnagyobb siker nem feltétlenül az, amikor valaki hatalmas súlyt dob le magáról, ennél többről van szó! Számomra a siker azt jelenti, amikor látom azt a nőt egyedül edzeni a teremben, aki 6 hónappal ezelőtt konkrétan remegve érkezett a konditerembe – mondja az edző.

fogyas
Viktória a képen látható vendégével 1 éve dolgozik

Első lépésként így a felfogásunkon kezdjünk el változtatni és az újévi fogadásokkal is csínján bánjunk! A fogyókúra egy türelemjáték, különösen nehéz lesz a dolgunk, ha sok negatív dolog és buktató van az életünkben, de amint látjuk az eredményt, ahogy a képen látható, ezeket a mindennapi gondokat is könnyedebben kezeljük majd! Fontos, hogy a kis fogyásnak, kis változásoknak is örüljünk, hiszen nem megy se a fogyás, se az önbizalom növelés egy csettintésre, de cserébe annál tartósabb lesz az eredmény!

A legtöbb ember abba bukik bele az újévi fogadalmuk megvalósításakor, hogy január elsejétől kezdve azt várjak el maguktól, hogy mindent a feje tetejére állítva egy teljesen új életet kezdenek. És valljuk be, ez nagyon ritkán sikerül! A hangsúly a fokozatosságon van.

A dolgot nehezíti, hogy kétségtelen, a világ, amiben élünk felgyorsult, így mi egy meglehetősen türelmetlen generáció vagyunk. Az interneten bármit pillanatok alatt elérünk, a fájdalomcsillapítóknál is csak kapkodunk a rapid, ultra termékekért, mert nem várunk sokat, 20 perc alatt múljon el a fájdalom! A divat is felgyorsult, már senki nem lepődik meg azon ha vesz egy ruhát a következő héten leárazzák, majd egy hétre rá már az új kollekciót találja a boltban, hiszen az iramot a fast fashion diktálja. Elég csak kilépünk az utcára láthatjuk, hogy mekkora választék van a gyorséttermekből, mert az evésen is jó gyorsan túl akarunk esni, és a fogyást is azonnal akarjuk, mintha nem lenne időnk semmire!

Egy türelmetlen korban élünk, mindent most, ebben a minutumban szeretnénk, a folyamatosan megújuló diéták, amivel az ember 5 kilót dob le két hét alatt is pontosan erre utaznak, és újabbnál újabb marketing fogással próbálják eladni az ehhez köthető magazinokat és termékeket, aztán meg jön a nagy csodálkozás, hogy az eredmény bizony nem tart soká.

Természetesen nehéz az út a fogyásig. Hiszen annak a tininek, akit piszkálnak testsúlya miatt az iskolában, és a matek sem megy neki igazán jól, közben meg a tévében szereplő topmodellekhez hasonlítja magát a béka feneke alatt van az önbizalma. Ugyanígy egy elvált boldogtalan nőnek, sem egyszerű lefogynia, ha az önbizalmát elveszítette és az egyetlen öröme az evés. Először tehát azt kell eldöntenünk, hogy tényleg akarjuk-e ezt? Például zavar-e minket a külsőnk annyira, hogy azt gondoljuk, elhízott testünk nem más, mint egy újabb késdöfés az önbizalmunknak? Ha a válasz igen, azt is tudnunk kell, hogy nem 2 nap alatt fog bekövetkezni a változás, és az önsanyargatás helyett inkább a lehetőséget kell meglátnunk az életmódváltásban, ami lépésről lépésre, de ha kitartóak vagyunk, tartósan megváltoztatja az életünket, az önmagunkról és a helyzetünkön alkotott képet. Ha kívülről nézzük az életünket és nem tetszik, csak rajtunk múlik, hogy változtatunk-e rajta! Fontos, hogy a célunk jól körvonalazható legyen, ne akarjunk úgy kinézni mint a szomszéd nő, valamelyik sportoló vagy mint az csinos modell a tévéből.

Nincs értelme magunkat profi sportolókhoz vagy modellekhez hasonlítgatni, hiszen azok az emberek évek óta edzenek, esznek egészségesen és így tovább. Egyszerűen nem várhatja el senki magától, hogy 8 hét alatt olyan szintre jusson el, ami másnak 3 évébe tellett! Nagyon sokakat negatív érzéssel tölt a mindennapos közösségi média, mert rossz felfogással nézik a “motivációt”. Soha nem fogsz úgy kinézni mint valaki más, te, te vagy, és az egyetlen elvárásod magadtól csak az lehet, hogy a tőled telhető legeslegjobbat kihozd magadból! Ez is egy olyan dolog, amit főként fiataloknak kell elmondanom, mert sokszor sajnos tévesen gondolkodnak önmagukról – szögezi le Mándi Viktória.

fogyi
Forrás: Pixabay

Hogyan ajánlatos neki kezdeni a változtatásnak?

Nincs mindenkire érvényes recept, ahány ember annyiféle opció, ha például nem sportoltunk az elmúlt tíz évben lehetőleg ne a maraton lefutásával indítsuk újdonsült életünket!

Vegyünk egy teljes kezdő példáját, aki nem edzett még soha, főleg nem edzőteremben, egy néhány random divat diéta pár heti követesen kívül még nem követett semmiféle étrendet sikeresen. Először meg kell állapítani, hogy hány napot tud egy héten edzésnek szentelni, ami max 1 óra alkalmanként. Természetesen először bemenni egy edzőterembe nem könnyű, az elején én is csak a kardio gépeken nyomultam egy sötét teremben, mert olyan hülyén éreztem magamat, hogy fogalmam sincs mit csináljak, de gyorsan belejön az ember higgyük el!

Ahogy a sportot sem hegyek mozgatásával kezdjük, úgy az étrenden is személyre szabottan lehet változtatni, ha például eddig libazsíros kenyeret ettünk pacalpörkölttel napi 2 doboz sörrel, igen nehéz lesz hirtelen fene nagy diétába csapnunk! Ha tartós eredményt akarunk, ne erőszakoljuk meg a szervezetünket, és ne kényszerítsük rá a lehetetlent, szépen fokozatosan váltsunk! A sok türelem egy egészséges új életet és testsúlycsökkentést fog eredményezni, ami mindenre kihat majd, hiszen a legfontosabb dolgot, az önbizalmunkat is építjük nem csak a testünket!

Evéssel kapcsolatos változtatás is fokozatos kell hogy legyen! Ezen kívül figyelembe kell venni, hogy mindenkinek individuális az anyagcseréje es az ízlése. Én minél tovább dolgozom együtt valakivel, annál jobban tudom a diétájukat hozzájuk igazítani, és annál sikeresebben érünk el eredményt is!

A szervezet fokozatos szoktatása a testmozgáshoz és az egészségesebb táplálkozáshoz, még nem elég a sikerhez, hiszen nem vagyunk gépek, kell az érzelmi töltet! Ott állunk, elhatároztuk, hogy segítséget kérünk, elmentünk edzeni, elkezdtünk változtatni az étrendünkön, de még mindig sírunk, ha tükörbe nézünk, és holnap ugyanúgy folytatnunk kell a programot! Ahhoz, hogy boldogabbak legyünk, nőjön az önbizalmunk fontos, hogy a kisebb sikereket is megéljük!

A pozitív visszaigazolás nagyon nagyon fontos, hiszen barmiféle “diéta” vagy “fogyókúra“ inkább életmódváltás kellene, hogy legyen, csak így maradhat ugyanis tartós és ezt csak úgy lehet az életünk részévé tenni, ha jól érezzük magunkat tőle. Annak sosincs jó vége, ha például koplalunk és sanyargatjuk magunkat, mert még a legerősebb akaraterő is befuccsol egy idő után, és akkor vége a világnak!

Persze vannak örökérvényű dolgok a fogyókúrázás terén, de ez is emberre szabott, így utána kell néznünk nálunk hogyan is alakul a napi energiagazdálkodás:

Az “egyenlet” igen egyszerű, és végül bárki bármit mond, minden, MINDEN visszavezethető kalóriákra! Mindenkinek van egy alap karbantartási kalória szükséglete. Ha ennél többet eszünk akkor hízunk, (vagy izmot építünk; attól függ, edz-e az illető), ha ennél kevesebbet, akkor fogyunk.

És mi az a karbantartási kalória? Az a kalóriamennyiség, amit felhasználunk ahhoz, hogy lélegezzünk, működjön az agyunk, felkeljük reggel és megcsináljuk a kávénkat, üljünk az irodai asztalunknál és trécseljünk a csajokkal és így tovább. Ez a mennyiség attól függ, hogy milyen magasak vagyunk, mennyi izom van rajtunk, mennyire aktív a munkánk, mennyit sétálunk munkába és hogy milyen az anyagcserénk gyorsasága, tehát mindenkinél egyedi. Azonban, ha ezeket tudjuk magunkról könnyen beállíthatják nekünk a fogyási tervünket úgy, hogy legyen erőnk reggel felkelni az ágyból, csevegni a csajokkal, sőt a végén még az is kiderül, hogy aktívabbak is tudunk lenni, mint azt gondolnánk!

Reméljük, mostantól mindenki egy kicsit más dimenzióban gondolkodik a fogyókúráról és megadtuk az új reményt! Türelemben és egészséges életmódban gazdag új évet mindenkinek!

Mándi Viktória jelenleg Angliában segít mindenkinek formálódni, honlapjáért katt ide vagy az instagramért ide.

(Címlap fotó:Pixabay)

Ossza meg a cikket

Ne maradjon le, kövessen minket YouTube-on is!

Hozzászólások

Videók

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!