Adjunk egy pofont a téli depressziónak!

Van egy csomó jó ötletünk is arra, hogy ezt hogyan tegyük.

Az már nem újdonság, hogy mi, magyarok híresen negatív gondolkodású nemzet vagyunk, erre különösen akkor döbben rá az ember, ha külföldön jár, és a “Hogy vagy?” kérdésre csak egy udvarias “Jól” választ vár a külföldi fél, míg mi kapva kapunk az alkalmon a kérdés hallatán, hogy végre valakire ömlesztve zúdíthassuk minden kínunkat. Ha éppen nem panaszkodunk, hajlamosak vagyunk magunkba fordulni. Nem csoda hát, hogy ma Magyarországon egyre több a depressziós ember, ennek ellenére egyre kevesebben kezeltetik azt.

depresszios
Hazánkban a depressziós súlyos probléma: a kezeletlen depressziósok egyhatoda öngyilkosságban hal meg. Forrás: Pixabay

Vannak, akik alapból hajlamosabbak a depresszió legtöbb formájára, és vannak, akikre csak a szezonális depresszió jellemző, ilyen például a téli depresszió, aminek tünetei a következők:

  • A negatív gondolatok,
  • a levertség,
  • a rosszkedv,
  • ingerültség,
  • reggeli fáradtság érzés,
  • nagy alvásigény,
  • és az édesség utáni sóvárgás.

Mielőtt folytatná az olvasást, itt letesztelheti, hogy depressziós-e?

A téli depressziónak legfőbb oka a szerotonin hiánya vagy annak csökkenése. A szerotonin többek között a testhőmérséklet, a hangulat, a szexualitás, valamint az étvágy szabályozásában játszik fontos szerepet. A téli depressziónak egyik oka, hogy rövidülnek a nappalok, így a természetes fényből is kevesebbet kapunk, ez szintén csökkenti a szerotonin szintünket.

Egy kísérlet során egy műszakban, csak nappal és két műszakban, nappal és éjjel egyaránt dolgozókat vizsgáltak. A két műszakban dolgozók szerotonin szintje fokozatosan csökkenni kezdett a csak nappal dolgozókhoz képest. A napfény tehát növeli a szerotonin szintünket, de mi történik, ha éppen csökken? Hát elkezdünk durván zabálni!

Így van, neki látunk kirabolni a hűtőt, csak hogy jobban legyünk.

Ez az oka annak is, hogy télen többet eszünk, mint nyáron. Ha az étvágyunk szabályozásáért felelős szerotonin szintünk csökken, az agyunk azt hiszi, hogy esetleg éhezünk, és azt az üzenetet továbbítja felénk, hogy együnk! És ki nem találjuk, miben van a legtöbb szerotonin: a csokiban.

Most nézzük, mivel növelhetjük a szerotonin szintünket, ha nem akarunk plusz 20 kilóval túllendülni az évszakon!

Például testmozgással

Ez igazán nem egy teljesíthetetlen kérés, mindössze kis időre van szükségünk. Nem kell megvenni a drága kondibérletet, sőt, ki se kell mozdulnunk, otthon is végezhetünk testmozgást, vagy csak futunk pár kört a ház körül. A sport egyfajta stresszhelyzet, így a szervezetünk igyekszik reagálni rá, történetesen úgy, hogy szerotonin előállításába kezd, de a testmozgás során opiátok is felszabadulnak, amik a jó közérzetért felelnek, és a fáradékonyságot is csökkentik.

Keksz helyett szex

A szerelmi együttlétek is növelik a szerotonin szintet, persze a dolog egy kicsit furfangos, mert annak csökkenése a szexuális étvágyunkat is csökkenti. Szeretkezés során a szervezet rengeteg dopamint és szerotonint választ ki, amik semmi mást nem mondanak az idegrendszerünknek, mint azt, hogy “Most igazán jól érzem magam!”

B5 vitamin

B5 vitamin nem csak a memóriánkra és a koncentrációs képességünkre van jó hatással, de segíti szervezetünket a zsír lebontásában, és szerotonin termelését is növeli. Gyógyszertárban hozzájuthatunk a B5-ös vitaminkapszulákhoz, de ha a kevésbé szintetikus utat választjuk, a B5 vitamin fellelhető a májban, búzakorpában, pisztrángban, sajtokban, diófélékben vagy éppen a tejben.

Folsav vagy B9 viatmin

Ennek hiánya idős korban rendkívül magas lehet, és akár tébolyultságot, apátiát is előidézhet, fejlődő szervezetben pedig fejlődési rendellenességet, ezért az egyik legfontosabb vitaminja a várandós nőknek. A természetben a következőkből nyerhetjük ki: máj, sárgarépa, tök, bab, rozsliszt, élesztő, tojássárgája, gyümölcsök.

Meditáljunk, jógázzunk

Végezzünk olyan gyakorlatokat, amelyekkel megtanuljuk kezelni a stresszt, egy kicsit kikapcsolni az agyunkat, tanuljunk meg relaxálni! Ha van közelünkben lehetőség a jóga esetleg a tai chi kipróbálására, most nyugodtan vágjunk bele, garantáltan kiegyensúlyozottabbak leszünk!

Természetesen a legtipikusabb gyógyíreket a végére hagytuk. Hallgassunk vidám zenéket, van erre egy kiváló playlistünk is, nézzünk vidám filmeket! Éljünk szociális életet, még ha úgy is érezzük, hogy semmi kedvünk kilépni az ajtón, és inkább a fal felé fordulva búslakodnánk, higgyük el: a barátokkal való találkozás végül garantáltan jobb kedvre fog deríteni!

Reset tuti tipp: macskás videók vagy Palik Lászlós videók.

(Címlapfotó: Pixabay)

Ossza meg a cikket

Ne maradjon le, kövessen minket YouTube-on is!

Hozzászólások

Videók

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!