A fiúk hamar rájöttek, hogy nem tudnak kizökkenteni – interjú Keszthelyi Viviennel, a világ legfiatalabb női autóversenyzőjével

Az Európa legerősebb márkasorozatában induló 16 éves autóversenyző néhány héttel az Audi Sport TT Kupa-szezon kezdete előtt válaszolt kérdéseinkre.

Mikor ültél autóban először? 

2013-ban, 12 évesen egy hétvégén néhány órát nézőként töltöttünk el Spielbergben, ahol éppen a Kamion Európa-bajnokság egyik futamát rendezték. A hatalmas monstrumok annyira nem fogtak meg, azonban az egyik betétfutam a Suzuki Swift Cup versenye volt, és azonnal beleszerettem. Néhány nappal később bejelentettem, hogy pilóta szeretnék lenni. Nem sokkal később elmentünk a Swift Cup Europe promóteréhez egy magyarországi pályára, ő mutatta meg nekem egyáltalán először, hogyan is kell kuplungolni, váltani. Annyira gyorsan belejöttem, hogy néhány kört már mentem is.

Mikor tudatosult benned, hogy autóversenyző leszel?

Ahogyan az előbb említettem, szinte azonnal tudtam, hogy ezt akarom csinálni. Természetesen az elején nem volt tiszta, hova is akarok ezzel eljutni, de ma már bátran ki merem jelenteni, hogy a német túraautó-bajnokságban, azaz a DTM-ben akarok versenyezni.

vivien_keszthelyi_audi_sport_dtm_hungaroring_saturday_42
Vivien célja világos: néhány éven belül a DTM-ben indulni (Fotó: vivienkeszthelyi.com)

Miért éppen ez a sorozat? 

A DTM-nél sportszakmailag nincs nagyobb kihívás, hiszen ez a világ legkiegyenlítettebb sorozata, mivel minden autó ugyanolyan technikai feltételekkel vág neki a küzdelmeknek, és igazából csak a pilóták tudása dönt. Gyakori, hogy a helyezésekről húsz autó között mindössze hattized másodperc dönt. Ez az elvárható legnehezebb feladat egy pilótától, ehhez hasonlít az idei évben a TT Kupa is.

Mikorra érhető el ez az álmod?

Bízom benne, hogy néhány éven belül összejön , amihez most még nagy teljesítményű GT3-as, hátsókerék-meghajtású versenyautóval kell eredményesen versenyeznem.

Néhány éve élted át “életed bukását” a Salzburgringen. Azóta kevesebbet kockáztatsz?

Azt gondolom, egy pilótának tudnia kell felmérnie a kockázatot, de ez kizárólag a versenyszituációkra, mondjuk egy veszélyes előzésre érvényes. Arra a bizonyos balesetre így utólag már nem gondolok, de örülök, hogy nem szenvedtem olyan maradandó sérüléseket, ami miatt mondjuk abba kellett volna hagynom a versenyzést.

Vivien Keszthelyi, hugh crash at Salzburgring before finish

Big crash before the finish. Salzburgring, last lap on the second race. http://www.vivienkeszthelyi.com/

Régóta az Audi-család tagja vagy, hogyan kerültél a márkához?

2015 év végén kerültem kapcsolatba velük, kaptam tőlük egy e-mailt, hogy szeretnének meghívni a neuburgi központjukba. Amikor odamentem, teljesen felkészületlenül ért, hogy számomra addig ismeretlen, 300-600 lóerős autók vezetése közben is fognak tesztelni. Ez amolyan vizsgáztatás volt, ami szerencsére olyan jól sikerült, hogy  jelezték, együtt fogunk dolgozni a jövőben. Ezt követően világszinten is egyedülálló lehetőséget kaptam, hiszen bekerültem a gyár tehetséggondozó programjába, az Audi Sport Racing Academyre.

Mikorra tervezed a jogsiszerzést, és Audival jársz majd a közúton is?

Nagyon jó lenne, ha ez idén összejönne, persze minden attól függ, hogy mennyi időm lesz. Az Audik közül talán a legújabb Q7-es, ami az utcai autónak megfelelne nekem. Sokat utazom ugyanis.

A magyar autósport legnagyobb reménysége?

A 2000. december 7-én született Keszthelyi Vivien rakétasebességgel halad előre karrierjében: ötödik versenyén legjobb nőként negyedik helyen végzett a Ko-Mi Kupában, 2013-ban. Egy évvel később különleges engedéllyel állhatott rajthoz a Suzuki Swift Cup Europe sorozatban, ahol a juniorok között harmadik, összetettben hatodik lett, 2015-ben pedig már harmadik volt.

Vivien 2016-ot a magyar gyorsaságin, és a Nemzetközi Automobil Szövetség által szankcionált Közép-Európai Zóna bajnokságban teljesítette az Audi kötelékében, a TT Kupában használt modellel a Team VRS színeiben. A 2000 után születettek bajnokságát a magyar kiírásban három versennyel a vége előtt megnyerte, legutóbbi tíz versenyén pedig nem talált legyőzőre.

Eredményein végignézve nem meglepő, hogy az Audi minél hamarabb szeretett volna neki lehetőséget biztosítani a 2015-ben életre hívott márkakupájában, amelynek versenyeit pedig a Német Túraautó Bajnokság (DTM) hétvégein rendezik meg. Vivien többek között Fabian Vettellel, a négyszeres Forma-1-es világbajnok Sebastian Vettel öccsével is harcba száll majd a széria futamain.

Melyik eredményedre vagy a legbüszkébb?

A 2015-ös szlovákiai futamon, a Slovakiaringen a Swift Cup Europe sorozatban egy végletekig kiélezett, nehéz verseny után sikerült nyernem.

Eszedbe jutott már, mit csinálnál, ha nem versenyeznél?

Minden időmet az autósport köti le, tulajdonképpen főállású profi pilótaként kell gondolkoznom, és ehhez kapcsolódó dolgokat kell folyamatosan tanulnom: ilyen például a kommunikáció, vagy a felsőfokú angol és német nyelvtanulás. Megmondom őszintén, nem is foglalkozom a gondolattal, hogy mi lenne, ha nem versenyeznék, nekem ez az életem.

vivien_keszthelyi_audi_sport_pannoniaring_256
Fotó: vivienkeszthelyi.com

Zavarja riválisaidat, hogy egy fiatal lány győzi le őket?

Az elején még biztosan zavarta őket, próbáltak is eltántorítani a céljaimtól. Gyakran leszorítottak, kiforgattak, vagy kisebb-nagyobb lökésekkel ki akartak rakni a versenyből. De már az első két szezonban ráébredtek, hogy nem tudnak kizökkenteni, és azóta ugyanúgy elfogadnak, mint a fiú pilótatársaikat. Ma már semmilyen különbséget nem érzek.

Hogyan zajlik felkészülésed a TT Kupa-szezonra? 

A legtöbb időt az akadémián töltöm, ahol számos feladatom van amellett, hogy tesztelünk. Itthon leginkább fizikai felkészülést végzek. Most az Audi TT Kupában szeretnék a dobogón végezni, illetve megnyerni a bajnokságot, mivel csak akkor szeretnék tovább versenyezni, ha eredményeket tudok el érni. Soha nem volt célom a középmezőnyben körözni.

Kik segítik munkád a mindennapokban és hogyan?

Édesanyám és édesapám rengeteget segít abban, hogy minél könnyebb dolgom legyen, ráadásul mivel még nincs jogosítványom, ezért minden programomra ők visznek el engem. Mellettük egy magyar és német menedzsment is segítségemre van abban, hogy gördülékeny legyen a mindennapi munka, hiszen tényleg rengeteg olyan napi feladat van, mint például az utazásszervezés, a csapatok mozgatása és koordinálása, médiamegkeresések, szponzori és akadémiai programok szervezése, magániskola, komplett napi teendők rendszerezése.

vivien_keszthelyi_audi_sport_nagy_futam_2016_022
Fotó: vivienkeszthelyi.com

Milyen a viszonyod a szép számú rajongótáboroddal? 

Negatív élményeim egyáltalán nincsenek. Nagyon sokat jelentenek nekem, egyformán örülök mindenkinek, akiket rajongómnak tudhatok, menedzsmentemmel pedig megpróbáljuk őket folyamatosan kiszolgálni és tájékoztatni a közösségi médián keresztül, s amennyiszer csak lehetőségem van rá, személyesen is találkozni velük.

Elmesélnéd, hogyan telik egy átlagos napod a versenyek között?

Ami azt illeti, nincsen átlagos napom! Például ha itthon vagyok, akkor a korai kelés után több óra nyelvtanulás, egy állóképesség-fejlesztő edzés biztos, ezen kívül interjúkra járok, és a jövőbeli teendőket egyeztetjük a nemzetközi menedzsmenttel.

vivien_keszthelyi_audi_sport_horse_02
A fiatal odavan a lovakért (Fotó: vivienkeszthelyi.com)

Milyen hobbijaid vannak, egyáltalán jut-e időd rájuk?

Nem sok hobbira van időm, de nagyon szeretem a lovakat, régebben többször is ki tudtam járni lovagolni, de erre  sajnos egyre ritkábban kerül sor.

Több alapítvány és jótékonysági szervezet tagja vagy. Miért tartod fontosnak a karitatív munkát?

Az UNICEF támogatója és a Mosoly Alapítvány fiatal sport nagykövete vagyok. Ameddig csak lehetőségem lesz rá, szeretnék segíteni a világban rászorulókat.

Nyitókép: vivienkeszthelyi.com

Kövessen minket Facebookon!

Ossza meg a cikket

Ne maradjon le, kövessen minket YouTube-on is!

Hozzászólások

Videók

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!