A legkisebb F1-es csapatnál is a Ferrari és a Mercedes küzd egymással

Az Ausztrál Nagydíj alapján a két gigász csatájáról szól majd a 2017-es szezon, ám a mezőny hátsó traktusában is izgalmas összecsapások várhatók.

Bár előzés és így izgalom nem sok történt, a melbourne-i szezonnyitó felcsillantotta a reményt, hogy idén véget érhet a Mercedes (rém)uralma: Sebastian Vettel erőből győzte le Lewis Hamiltont.

Persze Hamilton eddig is vállvetve küzdött csapattársával, a már visszavonult Nico Rosberggel, de valljuk be, a legtöbb rajongó nem effajta csatára vágyik.

Bár az F1 történetének egyik legnagyobb párharcát kétségtelenül Ayrton Senna és Alain Prost vívta közel 30 éve a McLarennél, sokan emlékeznek még a James Hunt-Niki Lauda, vagy a Mika Hakkinen-Michael Schumacher küzdelmekre is, amikor két ellentábor csapott össze egymással.

2017 Australian Grand Prix, Sunday - Steve Etherington
Fotó: Mercedes

Idén ez hosszú idő után végre megtörténhet, hiszen bár Vettel és Hamilton az elmúlt kilenc évből hét alkalommal is bajnoki címet szereztek, sikersorozataik elkerülték egymást.

Most, hogy a Ferrari és a Mercedes nagyjából egy szinten van, minden adott ahhoz, hogy az idei év klasszikus, kétoldalú küzdelemként vonuljon be a sportág történelemkönyvébe.

De nem csak a világbajnoki címért zajlik a csata a két nagycsapat között.

Mint a legtöbb gyári alakulat, nekik is van saját pilótaképzési programjuk. Az itt versenyzők közül kerül(het)nek ki a jövő menői. Hatalmas versenyfutás zajlik a gárdák között a tehetségekért, hiszen ki tudja, ki fedez fel magának egy újabb Max Verstappent. Mostanság például mindketten Mick Schumacherre fenik a fogukat, jelenleg úgy tűnik, hogy a Mercedesnek sikerült magához édesgetnie a hétszeres F1-es bajnok fiát.

A nagy pilótaverseny kulcsszereplője az összeomlástól tavaly megmentett, és 2016-ban mindössze két pontot gyűjtő Sauber-csapat lett.

De miért?

Nos, amellett, hogy a svájci csapat megtartotta egyik versenyzőjét, Marcus Ericssont, második pilótának azt a Pascar Wehrleint igazolta le, akit hosszú évek óta a Mercedes támogat.

Australian GP Friday 24/03/17
Pascal Wehrlein (Fotó: Sauber)

Hol itt a bökkenő?

A Sauber a Ferrari motorjait használja – a 2006-2009 közötti BMW-s periódust kivéve – már 1997 óta. Noha nyíltan nem beszélnek róla, Marenellóban szinte biztos, hogy nem nézték jó szemmel a német versenyző leigazolását, mindenesetre a motorokon kívül nem szóltak bele ügyfelük stratégiájába.

Legalábbis hivatalosan. Ugyanis kapóra jött nekik, hogy Wehrlein januárban látványos, ám súlyosnak egyáltalán nem nevezhető balesetet szenvedett Miamiban, a Bajnokok Versenyén.

ROC 2017. Miami Marlins Park. Pascal Wehrlein Huge Crash Flip

Uploaded by CrashRacing2 on 2017-01-21.

Az első diagnózis könnyű nyak-és hátsérülésekről szólt, de ekkor még egy hónap hátra volt az első tesztig, ezért mindenki azt hitte, a pilótának ujjgyakorlat lesz a felépülés.

De nem így alakult.

Wehrlein bejelentette, hogy nem érzi elég fittnek magát ahhoz, hogy autóba üljön, a Sauber pedig kit ültetett be a helyére? Antonio Giovinazzit, a Ferrari decemberben szerződtetett tesztpilótáját!

Azt gondolhatnánk, hogy ez így volt megtervezve. A vörösök már korábban is megkörnyékezték a Saubert, hogy ugyan biztosítsanak már neki egy-két lehetőséget a szezon edzésein, ezért természetesen nem ellenkeztek, amikor a kiscsapat az egyetlen kézenfekvő opciót, az olasz pilótát választotta.

Giovinazzi helytállt, Wehrlein a második tesztre visszatért, és az Ausztrál Nagydíj szombatjáig minden a normális kerékvágásban zajlott.

Ekkor ugyanis a német bejelentette, nem lesz képes végigvezetni a versenyt, ezért visszalép az indulástól. Mivel Giovinazzi is ott volt Melbourne-ben, elkérték a Ferraritól, így az olasz röpke egy hónap alatt tartalékból F1-es kezdővé vált.

giovinazzi
Antonio Giovinazzi (Fotó: Sauber)

Hibátlanul autózott, a futamon a 12. helyen ért célba – ez így önmagában nem nagy szám, ha viszont hozzávesszük, hogy csak februárban tette meg első köreit egy 2015-ös Ferrarival, nagyban felértékelődik teljesítménye.

Wehrlein akkor azt nyilatkozta, hogy minden erejével azon van, hogy megfelelő edzettségi állapotba kerüljön Kínára, a Sauber hétfő esti közleménye szerint pilótája azonban ott sem fog rajthoz állni, sőt, lehet, hogy az utána következő Bahreini Nagydíjat is kihagyja.

És ki fogja helyettesíteni őt?

Antonio Giovinazzi.

Melbourne-ben csak-csak el lehetett hinni, hogy olyan súlyos volt Wehrlein januárban elszenvedett sérülése, hogy nem bírja a vezetést, de hogy ez még mindig fennáll, sokakban felvet némi kételyt.

Aki csak kicsit is járatos az autóversenyzésben, biztosan látott már velőtrázó balesetekről szóló összefoglalókat: a pilóták többsége saját lábon szállt ki az autóból, s egy rutin orvosi vizsgálat után szinte azonnal képes volt arra, hogy visszaüljön és versenyezzen.

Erre tökéletes példa az IndyCarban versenyző Josef Newgarden esete: az amerikai tavaly Texasban akkorát bukott, hogy kéz- és kulcscsonttörést szenvedett:

2016 Indycar Texas Newgarden Horror Crash

Newgarden has a massive crash at the Texas Firestone 600. He suffered a fractured collarbone and hand.

Két héttel később már versenyen indult, egy hónappal balesete után pedig nyerni tudott Iowában.

Persze baleset és baleset, versenyző és versenyző, edzettségi szint és edzettségi szint között is van különbség, ezért tényleg megeshet, hogy Wehrlein olyan lappangó sérüléssel bajlódik, amiből hónapokba telik a gyógyulás.

A másik verzió az összeesküvés-elméletek híveit hozhatja lázba, hiszen előfordulhat, hogy a Ferrari Giovinazzi remeklésén felbuzdulva továbbra is versenyeztetni szeretné őt a Saubernél, más opció nem lévén, a Mercedesnek pedig nincs beleszólása az ügybe. Még akkor sem, ha Wehrlein szerződéssel rendelkezik, hiszen régóta ismeretes, hogy ez szó az F1-ben csak egy aláírt papírt jelent.

Akár az is elképzelhető, hogy a háttérben a motorokról megy a huzavona:

a Ferrari kedvezményeket ad a csapatnak cserébe Giovinazziért, vagy egyszerűen megpróbálják sarokba szorítani a svájciakat. Véletlen, hogy épp a múlt héten merült fel, hogy a Sauber felvette a kapcsolatot a Hondával?

Egyértelmű, hogy eddig Wehrlein a sztori legnagyobb vesztese, helyzete pedig még drámaibb, ha hozzávesszük, hogy január elején még ő is harcban állt Nico Rosberg megüresedett helyéért a Mercedesnél.

 

Kövessen minket Facebookon!

Ossza meg a cikket

Ne maradjon le, kövessen minket YouTube-on is!

Hozzászólások

Videók

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!