Durex, Viagra, Bin Laden, szcientológia: az autósport történetének legfurcsább szponzorai

Manapság mindenki hozzászokott a Red Bull, Monster, Shell és egyéb világcégek által szponzorált versenyautók látványához, ám néha előfordult, hogy bizarrnál bizarrabb támogatók tűntek fel a különböző szériákban.

Amíg a NASCAR-ban kezdetek, a negyvenes évek vége óta feltűntek helyi érdekeltségű támogatók a gépek karosszériáin, a Forma-1-ben és az IndyCarban bő másfél évtizedet kellett várni az első szponzorok megjelenésére. Amikor az F1-es Lotus csapatot megalapító Colin Chapman leszerződött az Imperial Tobacco zászlóshajójával, a Gold Leaffel, valóságos forradalmat indított el,

a következő negyven évben alig volt olyan cigarettamárka, amely ne képviseltette volna magát a száguldó cirkuszban.

A dohányfüsttel átitatott dollármilliók mellett legtöbbet az alkoholgyártók, az olajvállalatok és a pénzintézetek költöttek az F1-ben (nem számolva persze az autógyárakat), az elmúlt jó fél évszázadban pedig számtalan cég próbált közelebb férkőzni a vályúhoz, egy-egy pilótán, vagy csapaton keresztül.

Persze ahogyan a Góóól című filmben láttuk, a derék főszereplővel sem egyből a Gillette és a Pepsi szerződött le, ahogyan tették azt David Beckhammel, így a pénzszűkében lévő gárdák és versenyzőik sosem szégyelltek néha furcsábbnál furcsább külsőbe öltöztetni autóikat – nem csak a Forma-1-ben.

A Surtees istálló példának okáért

1976-ra megszerezte az óvszergyártó Durex támogatását,

a futamokat Nagy-Britanniában közvetítő BBC ezért elállt attól, hogy leadja a Brit Nagydíjat.

durex-pinterest
Fotó: Pinterest

A sportág egyik legnagyobb nőcsábászaként ismert James Hunt overálján a “Szex: a bajnokok reggelije” felirat szerepelt, egykori istállója, a Hesketh viszont akkor pingálta fel autójára a Penthouse magazin logóját, és egy alulöltözött nőt, amikor a ’76-os bajnok már a McLarennél versenyzett.

penthouse-pinterest
Fotó: Pinterest

Néhány évvel később a zenerajongók figyelhettek fel az ATS-csapat autójára, amelyen egy méretes “ABBA” felirat virított. Nem, a svéd popkvartett egy centtel sem támogatta az alakulatot, de engedélyt adtak dobosuknak, a szabadidejében versenyzéssel foglalkozó Slim Borguddnak arra, hogy felfessék logójukat a gép oldalára, hátha sikerül több szponzort is magukhoz csalogatniuk.

abba-wtf1
Fotó: WTF1

Talán az egyik legmeghökkentőbb felirat a Williams 1979-es autóján látható:

BIN LADEN

bin-laden-reddit
Fotó: Reddit

A neten számtalan pletyka kering arról, hogy ez milyen mértékben lehet kapcsolatban a 2011-ben likvidált al-Káida vezérrel. Akkoriban a Williams volt az első, amelyen keresztül arab pénzek kezdtek ömleni a sportágba, többek között a szaúd-arábiai légitársaságon, a Fly Saudián, valamint a befektetőcsoport TAG-on keresztül. A Bin Laden azt a Saudi Binladin Groupot takarja, amely mai napig építtetéssel foglalkozik, s amelyet történetesen Oszama Bin Laden feltételezett édesapja, Mohammed Bin Laden alapított 1931-ben.

1990-ben a karrierje zenitjén lévő Ayrton Senna maga ült le a mangaművész Akira Toriyamával, a világhírű Dragon Ball Z világának megalkotójával. Toriyama egy japán magazin számára készített néhány F1-es ihletésű rajzot, melynek logója ha csak apró betűkkel is, de ott volt a McLaren ’90-re készített modelljének orrán.

dragon-ball-senna-wtf1
Fotó: WTF1

Az MTV zenecsatorna a Simtek-csapattal kötött szerződést 1994/95-re, ám a sikerek helyett sokkal inkább a nézők retinájába égett, ahogyan Roland Ratzenberger egy ilyen autóban veszítette életét Imolában 23 évvel ezelőtt.

mtv-deviantart
Fotó: DeviantArt

A népszerű televíziós produkciók időről időre feltűntek az F1-es autókon: 1997-ben a Tyrrell leszerződött a brit Channel 4 csatornával, mely éppen futó sorozatát, a Xenát reklámozta, az autó egyik oldalán a “harcos hercegnővel”, a másikon pedig hű csatlósával, Gabrielle-lel.

xena-tyrrell
Fotó: Panorama Auto

A Cartoon Network rajzfilmcsatorna logója később az Arrows istálló autóján tűnt fel.

cartoon-network-teemu-möttönen
Fotó: Teemu Möttönen

Persze nemcsak a Forma-1-ben hemzsegtek a bizarr támogatók.

A sci-fi regényíró L. Ron Hubbard által alapított Szcientológia, és annak alapműve, a Dianetika egy rakás versenyautón tűnt fel az 1980-as évek végén, a ’90-es évek elején. A hírek szerint Hubbard életében nagy autórajongó volt, így nem meglepő, hogy a két világ egymásra talált.

Az IndyCar-autókat versenyeztető Granatelli Racing vezetője pénzszűkében volt, és szerződést kötött a Bridge Publiactions-szel, amelynek első kikötése volt, hogy legfőbb terméküket, a Dianetikát felfessék az autóra – a kiadó versenyenként (mai árfolyamon) 1 millió dollárt fizetett a csapatnak.

dianetika-roadandtrack
Fotó: Road and Track

1988-ban a sportautózásban tevékenykedő Kraemer Racing Porschéja is Dianetika-festést kapott, ám amikor a legendás Mario Andretti meglátta azt, kikelt magából:

“A pápa ki fog átkozni engem, ha ebbe beleülök”

A csapatnak fontosabb volt az amerikai, mint a Szcientológia támogatása, így leszedette a logókat az autóról.

Hosszú évekkel később, a 2001-es Indy 500-ön az amerikai rockegyüttes, az Aerosmith logója tűnt fel Jeff Ward autóján, népszerűsítve akkori turnéjukat, európai szemmel pedig igencsak meghökkentőnek tűnhetett a Nemzeti Gárda színeibe öltöztetett autó a későbbi szezonokban.

indycar-aerosmith
Fotó: IndyCar
national-guard
Fotó: Pinterest

A furcsa festések terén azonban semmi sem veheti fel a versenyt a NASCAR-ral. Ez az a bajnokság, amelyben egy-egy csapat autói eltérő külsőt öltenek, és gyakran fordulnak elő egyfutamos szponzorációs szerződések is.

Észak-Amerika legnépszerűbb autóverseny-sorozatában megtalálhatóak a szemcseppet, csokit, gyorsétteremláncot, üdítőitalt, lakberendezőcéget, müzlit, mosóport, munkagépeket, fogászati céget és még számtalan különböző terméket és vállalatot reklámozó autók, néha azonban előfordulnak teljesen bizarr támogatók is.

South Park-rajongók biztosan emlékeznek a sorozat 14. évad nyolcadik részére, ahol Cartman NASCAR-versenyző szeretne lenni, és céljához a Vagisil intimkrém-gyártót sikerül megnyerni szponzorként.

South Park 14. évad 8. rész

VIDEÓ – southpark-love.blogspot.com

Nos, ettől sokkal durvább támogatók is felkerültek az autókra. Íme egy lista, a teljesség igénye nélkül:

Bordeaux Butt Paste popsikenőcs

buttpaste-wtf1
Fotó: WTF1

Viagra

viagra-usaracing
Fotó: USAracing

Depend, a felnőttek számára készült pelenkagyártó

depend-zimbio
Fotó: Zimbio

A Vassarette melltartógyár

vassarette-eitsfan
Fotó: Eitsfan

Sephora parfümgyár, amely úgy döntött, hogy az általuk forgalmazott Kim Kardashian-féle illatszernek próbálnak némi hírnevet szerezni:

kardashian-nascar-sports-illustrated
Fotó: Sports Illustrated

De Taylor Swift is felkerült egy autóra:

taylor-swift-jalopnik
Fotó: Jalopnik

A tavalyi kampányidőszakban a politika is beszivárgott a NASCAR-ba, a kép magáért beszél:

Fotó: USA Today

De olyan népszerű rajzfilmsorozatok, mint a Scooby Doo…

scooby-doo-photobucket
Fotő: Photobucket

…a Pindúr Pandúrok…

powerpuff_girls_deviantart
Fotó: DeviantArt

…a SpongyaBob…

spongebob-foxsports
Fotó: FOX Sports

…a Frédi és Beni…

flinstones-jalopnik
Fotó: Jalopnik

…vagy éppen a Dexter laboratóriuma is NASCAR-hírességek lettek.

Csakúgy, mint a FarmVille Facebook-játék

farmville-hendrick-motorsports
Fotó: Hendrick Motorsports

Ehhez a Kyle Busch egyik kislány-rajongója által tervezett, habos-babos festéshez pedig nem kell különösebb kommentár:

busch-deviantart
Fotó: DeviantArt

De hogy ne hagyjuk ki a többi szériát sem, íme egy sztriptízoldalt reklámozó F2-es autó:

pommer-f2-wtf1
Fotó: WTF1

Egy japán pénisznagyobbító műtéteket végző klinika sem maradt ki a buliból:

A gyorsulási versenyekbe pedig a Mötley Crüe szállt be:

nhra-2001-hou-jm-0913
Fotó: Photobucket

A csapatok/versenyzők fantáziája határtalan, várjuk a következőt!

Forrás: WTF1, VWvortex Forum, Bleacher Report, USAracing Blog, Road and Track, Motorsport Retro, Research Racing, Autoweek

 

 

Kövessen minket Facebookon!

Ossza meg a cikket

Ne maradjon le, kövessen minket YouTube-on is!

Hozzászólások

Videók

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!