Kilenc F1-es csapat, amikről még a büdös életben nem hallott

A legnagyobbakkal mindenki tisztában van, de most kicsit idézzük fel a Forma1 legnagyobb baklövéseit!

Ferrari? McLaren? Mercedes? A sportág történetének legsikeresebb és máig legnépszerűbb csapatai, milliós rajongótáborral a hátuk mögött. Őket mindenki ismeri, de mi a helyzet azokkal, akik a sportág történelmébe veszve nem többek egy-egy lábjegyzetnél? Őket vesszük sorra.

Tecno (1972-1973)

A gárda relatíve sikeres volt az alsóbb kategóriákban, de az F1-es kaland nem akart összeállni. Első évükben két pilóta osztozott egy autón, a másodikban pedig az új-zélandi Chris Amon nem fért bele a gépbe. Ezért kénytelen volt átülni a régebbi modellbe, de legalább egyetlen pontot sikerült szereznie a Belga Nagydíjon.

Fotó: Tecno
Fotó: Pinterest

Merzario (1977-1979)

A korábbi Ferrari-pilóta Arturo Merzario nem talált magának F1-es ülést, így inkább saját csapatot alapított ’77-ben. A pilóta a három év során mindössze kétszer ért célba az autóval, de az egyiken olyan lassú volt, hogy nem is rangsorolták a leintéskor.

Fotó: Merzario
Fotó: Merzario

Scarab (1960)

Az amerikaiakat a sportautózásban elért sikerek buzdították arra, hogy szerencsét próbáljanak az F1-ben. Amellett, hogy versenyképtelen motorral (Offenhauser) próbálkoztak, az erőforrást az autó elejére építettek. Akkor, amikor mindeni rájött, hogy az F1-es gépben a pilóta mögé való.

Fotó: CNN
Fotó: CNN

Token (1974)

A volt McLaren-vezér Ron Dennis rakta le a csapat alapjait, de az olajkrízis miatt el kellett adnia alakulatát, az új tulajdonosok pedig Tokenként vágtak neki az F1-nek. Az csapat azonban mindössze négyszer próbált rajthoz állni, ebből egy célba érés jött össze, egy kiesés, egy rangsoron kívüli eredmény, és egy futam kihagyása mellett.

token
Fotó: WTF1

ATS (1963)

Volt egy másik ATS is a Forma-1-ben, a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján, ez azonban teljesen más: néhány Ferrari-mérnök megunta a Maranellóban folyó politizálást, ezért megalapították az Automobili Turismo e Sportot. Eredményt nem sokat tudtak felmutatni, de legalább elmondhatták magukról, hogy náluk versenyzett 1961 világbajnoka, Phil Hill.

Fotó: ATS
Fotó: ATS

Spirit (1983-1985)

A Honda eltökélt szándéka volt, hogy turbómotorjával beszáll az F1-be, de előtte alacsonyan próbált szállni, és a Spiritet használta dobbantónak. Az alakulat 25 futamot ért meg, legjobb eredményük egy hetedik hely volt, mielőtt lehúzták volna a rolót.

Fotó: WTF1
Fotó: WTF1

Kojima (1976-1977)

Az F1 először 1976-ban látogatott Japánba, ahol külön csapattal készültek a nagy eseményre. Meglepetésre a Kojima autója versenyképes volt, Masahiro Hasemi a 11. helyen zárt, sőt,

a neve mellett szerepelt a futam leggyorsabb köre is!

Igen ám, de a verseny szervezői néhány nappal később sajtóközleményt adtak ki, melyben Jacques Laffite-nak ítélték oda a leggyorsabb kört. Bár világszerte a francia eredménye van feltüntetve az összefoglalókban, Japánban még ma is sok helyen úgy tartják, hogy Hasemi volt a leggyorsabb. Ja, a csapat még egyszer indult futamon, egy évvel később ugyanitt.

1437073266-kojima-ke007

Onyx (1989-1990)

Egy újabb csapat, mely kisebb kategóriákban több-kevesebb sikert aratva lépett szintet. Bár autói többször hagytak ki futamot sikertelen kvalifikációk miatt, Stefan Johansson ötödik helyen ért célba Franciaországban, Portugáliában pedig egészen szürreális harmadik pozíciót szerzett a gárdának. Egy évvel később azonban, a Magyar Nagydíj után bezárták a boltot.

Fotó: Pinterest
Fotó: Pinterest

Martini (1978)

A Martininek hosszú távú kapcsolata van a Forma-1-gyel, manapság is szponzorálják a Williamst, így biztos, hogy volt saját csapatuk is, igaz?

Nem!

Itt ugyanis nem a híres vermutgyártóról van szó. Az F3-as sikereken felbuzdulva kilenc futamon próbálkoztak az F1-ben, de látva, hogy messze a siker, inkább a junior kategóriákra koncentráltak. Így segítették bajnoki címhez például Alain Prostot és Jean Alesit is a francia F3-ban.

Fotó: Pinterest
Fotó: Pinterest

Via WTF1

Kövessen minket Facebookon!

Ossza meg a cikket

Ne maradjon le, kövessen minket YouTube-on is!

Hozzászólások

Videók

Szívesen olvasna hasonló cikkeket? Csatlakozzon Facebook-csoportunkhoz!